Descoperind arta modernă grecească în Aegina
La sosirea în port, vizitatorii sunt întâmpinați imediat în regatul artistic al insulei Aegina prin „Poarta Aegina”, o sculptură de mari dimensiuni realizată de Kostas Varotsos. Construită din sticlă și metal, aceasta reflectă proporțiile ușilor din lemn ce împodobesc clădirile neoclasice ale insulei. Varotsos, un sculptor de renume internațional, afirmă despre creația sa: „Sosirea în Aegina este asemănătoare cu trecerea printr-o poartă magică spre paradis. Deși călătoria este scurtă, destinația pare remarcabil de îndepărtată.” Poarta marchează începutul unei plimbări artistice de 45 de minute de-a lungul plajei, care duce la Muzeul Kapralos, odinioară reședința și atelierul celui mai important sculptor grec al secolului XX.
O călătorie prin istoria artei moderne grecești
Pe măsură ce drumul urcă la stânga portului, acesta conduce către situl arheologic Kolona, un punct strategic odinioară, încununat de Templul lui Apollo. Dincolo de acest punct, poteca se împletește printre vile impresionante din anii 1900, construite conform idealurilor arhitecturale occidentale ale acelei epoci. La cincisprezece minute distanță se află casa din piatră a lui Nikos Nikolaou, un artist vizual proeminent al anilor 1930. Nepotul său, arhitectul Thodoris Zoumboulakis, a restaurat cu meticulozitate atelierul bazându-se pe o fotografie veche. În interior, prezența lui Nikolaou poate fi simțită aproape; pensulele, vopselele și bunurile personale sunt aranjate cu grijă într-un colț, evocând spiritul său. Atelierul adăpostește picturile sale vibrante, precum și obiectele ceramice și pietrele pe care le-a pictat, împreună cu uneltele de sculptură folosite pentru a modela pietrele pe care le-a integrat în pereți.
Thodoris povestește cum banca de piatră din fața atelierului era locul unde unchiul său se așeza cu prietenii apropiați pentru a observa apusul și a lua masa împreună – o tradiție care a devenit legendară. O sculptură situată peste drum, realizată de cunoscutul pictor Yannis Moralis și donată de proprietara galeriei Peggy Zoumboulaki, este o mărturie a uneia dintre prieteniile semnificative ale lui Nikolaou, continuând subtil dialogul dintre cei doi artiști. La doar două blocuri distanță, pe Strada Yannis Moralis nr. 7, se află casa în care a locuit Moralis, proiectată de arhitectul Aris Konstantinidis. Aceasta este deschisă vizitatorilor în fiecare septembrie, în timpul Festivalului Fisticului.
Scultura și legătura cu viața și moartea
Sculpturile ceramice amorfe și cilindrice ale Teodorei Chorafa reflectă ciclul interconectat al vieții și morții. Turul continuă cu reședința lui Christos Kapralos. Vizavi de casa și atelierul său, o statuie majestuoasă a unei figuri feminine se înalță. Areti Pigiaditi, istoric de artă și curator al muzeului, explică faptul că aceasta o reprezintă pe mama lui Kapralos, pe care artistul o prețuia profund; deși era o femeie needucată și săracă, ea și-a susținut fiul în aspirațiile sale artistice. La fel ca multe sculpturi din atelier și grădină, statuia face referire la forme sculpturale arhaice.
Arta de a trăi, într-o casă unică
O surpriză singulară îi așteaptă pe vizitatori în regiunea Mesagros, unde se află casa lui Alexandros Rodakis. Rodakis a fost un om cu mijloace modeste care a trăit la sfârșitul secolului XIX și este amintit ca un reprezentant renumit al arhitecturii populare. Casa sa, pe care a construit-o de mână, a fost studiată de…
Restaurarea Casei Rodakis
Mulți arhitecți de marcă, printre care și Le Corbusier, au recunoscut calitățile estetice și sculpturale ale casei Rodakis. Această clădire unică, unde creatorul a trăit alături de soția sa și cei opt copii, l-a inspirat pe actualul proprietar, arhitectul Dionysis Sotovikis, să o restaureze și să o readucă la gloria sa de odinioară. Din living, Dionysis arată către rămășițele unei bărci care odinioară împodobea pragul ușii de la intrare. „Rodakis credea că noi pornim într-o nouă călătorie de fiecare dată când părăsim casa noastră. Iar aceasta este exact ceea ce dorea să semnifice cu această barcă”, explică el. „De asemenea, el susținea că o casă este fundamentată pe concepte, nu doar pe piatră.” De aceea, patru sculpturi decorează fațada clădirii principale, simbolizând norocul, timpul, forța și cunoașterea.
Expansiunea Structurii Principale
De-a lungul anilor, Rodakis a extins structura principală, dând formă atât nevoilor sale fizice, cât și celor emoționale. Printre spațiile adăugate se numără și presa de vin, unde a inscripționat versurile: „Mai bine pentru om / Să fie o piatră tăcută / Decât să aibă reflecție / Și măsura minții.” Filosofia sa personală este vizibilă și în șemineul din piatră pe care l-a creat, lăsând amprentele palmelor sale pe ambele laturi ale fațadei. Aceasta a fost „moștenirea” pe care a lăsat-o în urmă, permițând prietenilor săi să simtă că se conectează cu el chiar și după moartea sa. În timp ce ating amprentele mâinilor sale, mă întreb dacă a trăi cu sinceritate ar putea fi cea mai înaltă formă de artă.
Atelierul lui Nikos Nikolaou
Atelierul lui Nikos Nikolaou găzduiește picturile sale vibrante, ceramicile și pietrele pe care le-a pictat, precum și biblioteca și instrumentele sale de sculptură.
Arta Teodorei Chorafa
Arta Teodorei Chorafa, una dintre cele mai importante ceramiciene contemporane din Grecia, emană un sentiment de autenticitate. Atelierul său, situat în zona Aghios Vasileios, este înconjurat de copaci de fistic, cultivați organic de partenerul ei. Solul, atât ca material brut, cât și ca parte a peisajului, este unul dintre principalele motive care au atras-o pe Aegina cu decenii în urmă. La un moment dat, Teodora a fost îngropată în pământ, într-un cocon pe care l-a creat din argilă, ca parte a unui ritual de reinventare personală. În ultimii ani, a încorporat materiale naturale colectate în timpul plimbărilor sale pe insulă în lucrările sale – de la pene și păr de animale, până la oase și bucăți de lemn. Când ne întâlnim, ea îmi întinde un obiect ceramic mare și amorf și mă invită să îmi pun urechea pe o deschidere de la un capăt. În timp ce vorbește din cealaltă parte, ne bucurăm de jocul acustic creat de curbele din interiorul obiectului. Observ că un capăt este făcut dintr-un os de animal, din care pare că corpul de argilă al obiectului crește. Așa cum explică Teodora, creațiile ei reflectă ciclul interconectat al morții și vieții.
Aegina și Tufa
Pe lângă solul său bogat în argilă, Aegina este cunoscută și pentru tufa, o formă de calcar pe care Panagiotis Marinis a ales-o pentru sculpturile sale. Formele umane realizate de acest artist evocă stiluri din secole trecute, în timp ce forma unică a fiecărei pietre dictează forma pe care o sculptează.
Combinarea lemnului și pietrei
Panagiotis a creat o serie de unelte „primitive”, fiecare având o valoare estetică proprie, folosind lemn și piatră. El explică faptul că explorează numeroase locuri de pe insulă pentru a aduna pietre potrivite și subliniază că istoria insulei este strâns legată de tufa: din aceasta au fost realizate cele mai semnificative monumente ale antichității, lucrări majore de artă și multe locuințe tradiționale.
Lucrările lui Panagiotis Marinis evocă stiluri din secolele trecute, în timp ce forma unică a fiecărei pietre dictează modul în care el cioplește.
O lumină unică
Mulți artiști care locuiesc și lucrează pe Aegina astăzi apreciază insula pentru calitatea luminii sale naturale, care conferă obiectelor o aură magică, mai ales la răsărit și apus. Este cu siguranță demn de vizitat vechiul Templu al Aphaia imediat înainte de apus, când coloanele sale par mai ușoare ca ton și, în același timp, mai „vii” și „texturate” decât în orice alt moment al zilei. Nu este nevoie de soare pentru a admira priveliștea onirică a singurei coloane rămase a Templului lui Apollo noaptea, înconjurată de un dans de stele.
Aegina și arta sunt pur și simplu strâns legate. Privește în jurul insulei și vei găsi locuri unde vei dori să îți iei un caiet de schițe și câteva creioane, lăsând creatorul din tine să iasă la iveală.
Pistachii, fructe de mare și minuni antice
Nu poți vizita Aegina fără a încerca recoltă sa de bază, gustoșii pistachii PDO din Aegina. Cumpără nucile de la Kypseli (4 Dimokratias & Leonardou Lada), de la Cooperativa Agricolă a Producătorilor de Pistachii din Aegina (în port) sau de la Mourtzis Traditional Sweets (57 Ireioti Square), care vinde de asemenea pasteli incredibile (bomboane din susan), fistikata (marțipan de fistic) și multe altele.
Dacă pistachii nu sunt suficiente pentru a-ți potoli pofta, îndreaptă-te spre satul de pescari Perdika, care seamănă cu o așezare cicladică. Plimbă-te prin aleile sale înguste sau găsește o masă la oricare dintre restaurantele de pe malul apei și comandă câteva dintre celebrele pești roz ai insulei, cum ar fi zarganul sau mulletul, pentru a fi savurate cu priveliști uimitoare spre mare.
Alternativ, ai putea rămâne în Aegina Town și să te oprești la kafeneio Miras, o cafenea grecească tradițională, pentru a te pune la curent cu știrile locale și naționale, în timp ce clienții obișnuiți își exprimă opiniile despre probleme politice, sport și alte subiecte de discuție. Este un loc simplu, nepretențios, unde setea este potolită și foamea abătută într-un mod simplu și satisfăcător. Răsfață-te cu un ouzo sau un aperitiv, iar ei îți vor oferi o gustare de acompaniament: salam, brânză graviera, felii de roșie și castravete, și câteva sardine.
Pentru ceva mai substanțial în oraș, încearcă Skotadis Ouzeri, unul dintre restaurantele istorice ale insulei, cunoscut pentru taramasalata sa (pastă de icre) și o gamă largă de fructe de mare proaspete. De asemenea, au poate cea mai mare listă de băuturi spirtoase grecești disponibile în orice restaurant grecesc.
Dacă preferi să vezi mai multe din interiorul insulei, îndreaptă-te spre Mesagros pentru o masă la Argyris, unde aproape totul, inclusiv vinul de casă, este fie preparat acasă, fie provenit din surse locale.
Pentru cei în căutarea istoriei, una dintre cele mai importante site-uri ale Greciei antice te așteaptă să o descoperi.
Templul Doric al Aphaiei – O Bijuterie Antică a Greciei
Pe insula Aegina, vizitatorii pot descoperi structuri deosebite, precum Templul Doric al Aphaiei, care datează din secolul al V-lea î.Hr. Această clădire sacră, elegantă, este situată pe un deal umbrit de pini, deasupra așezării de pe malul mării Aghia Marina.
Templul Aphaiei este nu doar un exemplu remarcabil de arhitectură antică, ci și o parte importantă a unui aranjament geometric fascinant. El se aliniază perfect cu celebrul Partenon din Atena și cu Templul lui Poseidon de la Sounio, formând un triunghi isoscel care se întinde pe o distanță considerabilă. Această corelație între cele trei structuri subliniază importanța lor culturală și spirituală în contextul antichității grecești.