Cu o creștere like-for -like ( în termeni comparabili n.red) de 5,9% față de 2023, retailerul francez Auchan a raportat pentru anul trecut venituri de 1,54 milioane de euro însemnând un plus general de 6,3%, potrivit raportării financiare a companiei.
Evoluția a fost pozitivă atât din perspectiva traficului și al volumelor vândute cât și a numărului de unități, în 2024 retailerul adăugând rețelei locale 11 magazine. Cât despre profitabilitate, EBITDA ( profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare) din Polonia și România a ajuns la 269 milioane euro, comparativ cu 274 milioane euro în 2023. Marja EBITDA combinată în ambele țări a ajuns la 6,1% în 2024.
„În România, ritmul bun al vânzărilor generate de Auchan a continuat și în 2024, magazinele raportând un trafic crescut și volume mai mari, rod al investițiilor companiei în prețuri.
De asemenea, marca continuă să își dezvolte formatele, cu transferul a șapte dintre hipermarketurile sale sub o nouă marcă Atac hiper discount by Auchan și lansarea unui program de franciză sub marca Simply by Auchan (10 magazine deja deschise la sfârșitul anului 2024)”, explică retailerul.
Față de celelalte piețe europene unde operează Auchan, în România, a fost raportată a doua cea mai mare creștere după Portugalia unde veniturile au ajuns la 2,1 miliarde de euro, după o creștere de 23% ( de 1% în termeni comparabili) și ca urmare a achiziției grupului Dia.
În Franța, țara mamă a retailerului, veniturile au crescut cu 1,3% până la 16,9 miliarde de euro, dinamica în termeni like for like fiind una negativă ( minus 4,7%).
La nivel de grup, în 2024, veniturile Auchan Retail au atins 31,6 miliarde de euro, în creștere cu 2,1% față de 2023, cu o accelerare de 4,2% în a doua jumătate a anului. Această performanță reflectă strategia brandului de a-și consolida poziția pe piețele sale de bază, cu achiziționarea a 68 de supermarketuri și 26 de hipermarketuri ex-Casino în Franța și 100% din activitățile grupului Dia în Portugalia (481 de magazine de proximitate). La un număr constant de magazine, veniturile au scăzut cu 2,8% în 2024, în special în Franța, unde prețul mediu de vânzare pe articol a scăzut cu 1,3%. În plus, scăderea consumului de produse nealimentare a continuat în 2024.
EBITDA totală a Auchan Retail a fost de 877 milioane euro, în scădere cu 208 milioane euro față de 2023. După o primă jumătate a anului dificilă, brandul a arătat semne inițiale de redresare operațională în a doua jumătate a anului, cu o creștere a EBITDA de 25 milioane euro, excluzând achizițiile din 2024 (magazine Casino în Franța și Dia în Portugalia). „Această performanță ilustrează controlul bun al costurilor, precum și o poziționare competitivă a prețurilor pe toate piețele internaționale și începutul repoziționării în Franța”, explic[ managementul,
Ce va urma
Cât despre anul acesta, retailerul a anunțat de ceva vreme un „nou proiect comercial” ce este deja în curs de desfășurare. Acesta are ca obiectiv focusul pe afacerile alimentare, produsele de zi cu zi și mărcile proprii. În același timp, compania și-a propus să reducă spațiul hipermarketurilor. Sunt vizate 40% din magazinele din cinci țări, cu o reducere totală de 280 000 metri pătrați până în 2028.
„După o reducere de 30 000 m² în 2023-2024, ritmul se accelerează în 2025, cu o reducere planificată de 80 000 metri pătrați”, mai transmite compania.
În plus față de această transformare, întreaga rețea de magazine va fi modernizată, acordându-se o atenție deosebită punctelor de vânzare recent achiziționate (ex-Casino). O investiție totală de 750 milioane euro(450 milioane euro pentru redimensionarea hipermarketurilor și 300 milioane euro pentru modernizarea magazinelor ex-Casino) este planificată între 2024 și 2028, din care 13% a fost realizată în 2024 și 35% va fi realizată în 2025.
Auchan deține 678 de puncte de vânzare (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate și magazine „click-and-collect”), cu o suprafață închiriabilă brută totală de 5,7 milioane de metri pătrați. Conform unei evaluări prudente bazate pe un coeficient de ocupare de 2,5%, valoarea portofoliului Auchan se ridică la 5,9 miliarde de euro, împărțită în special între Franța (3,6 miliarde euro), Spania/Portugalia (1,4 miliarde euro) și Polonia/România (1 miliard de euro).
Auchan România are în portofoliu peste 450 de magazine, cuprinzând 26 de hipermarketuri clasice, 7 hipermarketuri ATAC Hiper Discount, 9 supermarketuri, magazinul inteligent Auchan Go, aproape 400 de magazine de ultra-proximitate MyAuchan, din care majoritatea în stațiile Petrom, 14 magazine în franciză Simply by Auchan, precum și magazinul online auchan.ro.