„Asociațiile noastre sunt profund îngrijorate de faptul că se lucrează la modificări cu impact major asupra întregii piețe de intermediere în asigurări fără o consultare prealabilă cu reprezentanții industriei.”, arată un mesaj comun al Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) și Patronatului Brokerilor (PRBAR) transmis vicepreședintelui ASF pentru piața asigurărilor, Sorin Mititelu.
Mai mult, președintele PRBAR, Viorel Vasile, transmite că, în următoarea perioadă, intenționează să organizeze un miting de protest. ” „Ne vedem nevoiți să organizăm în perioada imediat următoare un miting de protest care va avea 2 revendicări:
– oprirea plafonarii comisioanelor RCA la 30.06.2025;
– orice intenție de modificare a legislației iDD să se facă transparent, în baza unui studiu de impact și cu consultarea asociațiilor de profil – Unsar, Unsicar și PRBAR”, spune președintele PRBAR.
Pe lângă plafonarea comisioanelor încasate de intermediari pentru vânzarea de RCA (produs care domină autoritar portofoliile tuturor borkerilor) , măsură care se aplică deja de doi ani, „mărul discordiei” este intenția ASF de a modifica legislația prin introducerea noțiunii de multi-agent. Concret, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a declarat, pentru Profit.ro, că numărul de agenți de asigurare din România este mult prea mic, comparativ cu dimensiunile pieței, motiv pentru care ar trebui să fie permis agenților, inclusiv celor care ar lucra, de exemplu, cu firme din domeniul utilităților, să vândă direct produsele mai multor asigurători, fără să fie într-o relație cu brokerii.
Potrivit legislației actuale , brokerul reprezintă clientul, în timp ce agentul reprezintă asigurătorul. ”
„Ne dorim să asigurăm o tipologie de intermediari mai variată, mai multe categorii de intermediari. Va fi introdusă noțiunea de multiagent. În prezent, potrivit normei, un intermediar nou poate distribui produsul unui asigurător atunci când produsul este pe o anumită clasă de risc. Distribuția prin agent a două polițe emise de doi asigurători pe aceeași clasă de risc nu este posibilă, conform normei în vigoare. În schimb, un broker poate prezenta unui client două polițe pe același risc… Produsul PAD, spre exemplu, poate fi vândut de companiile de utilități, cum ar fi cele de telefonie”, a declarat Mititelu.
Din perspectiva brokerilor, această formă de diversificare este o măsură negativă, în condițiile în care vor intra în concurență cu asigurătorii sau furnizorii de utilități pentru cei doar 50.000 de agenți autorizați să vândă asigurări.
„Politica multi-agent multiplică artificial numărul de agenți ( un agent este raportat în același timp de mai mulți brokeri și asiguratori) și nu rezolvă în nici un caz problema esențială a pieței asigurărilor – îmbătrânirea forței de vânzări. Suntem consternați ca după 2 ani de plafonare a comisioanelor RCA – lucru nemaintalnit in lumea civilizata, ASF vine cu o propunere care întoarce piața de distribuție cu 20 ani, când asiguratorii făceau agenți doar pe baza de buletin. ASF dorește să favorizeze anumiti asigurători din piață care încearcă să achiziționeze brokeri de rețea, politica multi-agent fiind singurul mod în care un asigurator poate îngloba o rețea de brokeraj. Vom aduce în vederea ASF ca nevoia de creștere a nr de asistenților în brokeraj este reală și se poate face:
– neintervenind cu bocancii între contractele comerciale dintre jucătorii din piața,
– înțelegând ca IDD nu solicită curs si examen pt acces la meseria de distribuitor de asigurare, si nici examinare periodica, ci doar pregatire continua de minim 15 ore/an.
– Este rezonabil de presupus ca orice absolvent de studii superioare, care poate accesa singur online orice produs de asigurare, il poate promova si propune si catre terti.”, susține Viorel Vasile.
Brokerii spun că nu au fost consultați și au trimis o scrisoare ASF
Așa cum arătam mai sus, brokerii de asigurare au scris ASF. Redăm, mai jos, conținutul mesajului.
Permiteți-ne să vă prezentăm câteva aspecte relevante care demonstrează importanța brokerilor în piața de asigurări din România, conform datelor ASF:
- În 2024, companiile de brokeraj au distribuit 69% din volumul total al primelor brute subscrise, cu o valoare de 16,12 miliarde lei, reprezentând o creștere de 10% față de anul precedent;
- Companiile de brokeraj intermediază 80,77% din primele brute subscrise pentru asigurări generale și 19,59% din primele pentru asigurări de viață;
- Considerând doar societățile autorizate în România, procentele sunt de 80,09% pentru asigurări generale și 21,65% pentru asigurări de viață;
- În acest context, am fost surprinși să constatăm că se discută despre „insuficiența cantitativă și calitativă” a forței de distribuție, când datele oficiale demonstrează clar rolul esențial al brokerilor pe piața asigurărilor.
Principalele noastre preocupări includ:
- Mediul economic instabil – sectorul intermedierii în asigurări operează cu marje de profitabilitate în continuă scădere, în principal din cauza plafonării tarifelor RCA la un procent nesustenabil financiar și care persistă de peste doi ani. La acesta s-a adăugat și retratarea fiscală a domeniului intermedierii de asigurări, lucru care de asemenea, a produs dezechilibre în această piață.
- Suprabirocratizarea proceselor – care îngreunează activitatea intermediarilor și crește semnificativ costurile operaționale.
- Intermediarii exceptați – permiterea companiilor de utilități să distribuie polițe de locuință contravine principiilor Directivei privind Distribuția de Asigurări (IDD 2016/97) și ar putea genera conflicte de interese majore.
- Impactul asupra consumatorilor – o distribuție slăbită afectează semnificativ accesul la asigurări și consultanță, mai ales în localitățile cu o populație sub 30.000 locuitori, zone ce acoperă peste 50% din populația României.
UNSICAR si PRBAR, reprezentând peste 93% din distributia de asigurari prin intermediul companiilor de brokeraj, solicită inițierea unei consultări publice transparente și ample cu toți actorii din piață înainte de a propune modificări legislative cu impact semnificativ. Ne exprimăm disponibilitatea de a participa activ la acest dialog, cu obiectivul comun de a crește gradul de penetrare a asigurărilor în România, dar într-un cadru care să asigure sustenabilitatea economică a tuturor participanților la piață.