O simplă căutare pe Google ar trebui să evidențieze ușor „cea mai ieftină mașină electrică din lume”, însă o verificare mai atentă a datelor furnizate de motorul de căutare relevă informații contradictorii și detalii greu de comparat. Pentru a face lucrurile și mai complicate, prețurile unui singur model diferă radical de la un site la altul, iar majoritatea informațiilor disponibile sunt în limba chineză.
Și pentru că nu era suficient, chinezii au un mod propriu de a vinde mașinile, menționând prețurile „în cascadă”, de la cel aferent achiziționării unei singure mașini până la cel care corespunde cumpărării en-gros a 5 – 10 bucăți, 50 – 100 de bucăți sau chiar peste 100 de bucăți. Complicatul proces de a afla care este mașina cu cel mai mic preț trece și prin etapa încadrării vehiculului respectiv în categoria cvadriciclu sau autoturism, segmentare aparent inexistentă în China.
Pornind de la aceste coordonate – și cu o doză serioasă de reticență – cel mai ieftin vehiculul electric care se apropie cât se poate de mult de titulatura de autoturism poartă numele Panda Mini și este asamblat de marele grup asiatic Geely. Același care are un parteneriat cu Renault pentru producția de motoare și vinde în Europa, inclusiv în România, modele precum EX5, Coolray sau Starray.
Revenind însă la Geely Panda Mini, trebuie menționat că acesta este un urmaș al unui model al mărcii Geometry, și ea parte a grupului Geely. În 2022 grupul chinez a luat decizia de a aduce Panda sub marca principală astfel încât, în prezent, modelul poate fi găsit atât sub numele Geometry Panda, cât și Geely Panda Mini sau Geely Geome Panda.
După doi ani în care modelul a fost comercializat în câte 100.000 de exemplare pe piața chineză, modelul a primit la începutul lui 2025 un facelift care, pe lângă modernizarea unor instrumente de la bord și mici artificii de design, a redus prețul la doar 39.900 de yuani, echivalentul a doar 4.991 de euro.
Pentru această sumă chinezii care cumpără mașina primesc versiunea „Dragon Edition”, care are o lungime de doar 3.065 mm, o lățime de 1.522 mm și o înălțime de 1.600 mm și poate găzdui patru persoane. Pentru a susține motorul electric de 30 kW (cca. 40 HP) Geely Panda Mini Dragon Edition are în dotare o baterie de 17 kWh care îi asigură, conform producătorului, o autonomie de circa 200 de kilometri. Asta dacă este luat în calcul permisivul standard chinezesc CLTC. Un detaliu important, spre deosebire de varianta anterioară, mașina poate fi acum încărcată cu până la 22 kW la stații rapide DC ceea ce, tot conform producătorului, face ca bateria să fie plină după doar 68 de minute.
Performanțele dinamice ale mașinii nu sunt dintre cele mai bune, însă este cert că aceasta poate urca la o viteză maximă de circa 100 km/h. Despre accelerația 0 – 100 km/h nu există ate concrete.
În interior, Geely Panda Mini are un aer vesel, luminos, dar ascet. Pentru că dimensiunile sunt foarte reduse, iar șoferul are nevoie de cel mai mult spațiu pentru a putea controla mașina fără a se lovi de elementele din jur, consola centrală a fost mutată ușor către pasagerul din dreapta. Desigur, ca în cazul tuturor mașinilor cu prețuri reduse, materialele din interior sunt dure și, pe alocuri, deloc prietenoase cu pielea celor din habitaclu.
Totuși, departe de a fi o simplă jucărie, micul model este echipat cu asistență la pornirea în pantă, servodirecție electrică, ABS, ESP, EBD, airbag pentru șofer, scaune cu sistem ISOFIX și chiar alertă pentru reducerea presiunii din anvelope.
Geely Panda Mini nu este singurul model electric cu un preț greu de crezut în Europa. Un concurent serios pentru acesta poartă numele Wuling Hongguang Mini EV și are un preț de bază de 49.971 yuan, echivalentul a 6.251 de euro, iar alte exemple pot fi Scenery Mini, Chang`e Mini sau chiar Punk Meimei. Este important de menționat că omologarea unor vehicule precum cele de mai sus în Europa presupune modificări și costuri majore astfel încât mașina/cvadricilul să corespundă standardelor de siguranță impuse.
În România, cel mai accesibil vehicul electric care, la fel, se află cât se poate de aproape de ideea de autoturism și seamănă mult cu vehiculele din China enumerate, tocmai pentru că este un derivat al unuia, este Allview CityZEN. Deși acesta este, tehnic, un cvadriciclu (L7e), oferă posibilitatea de a transporta patru persoane, are o baterie care asigură o autonomie WTP de până la 152 km și un motor electric de 13 kW (17,7 CP). Prețul variantei de bază al acestuia, fără subvenții tip Rabla sau oferte, este de 15.980 de euro.
În același timp, Dacia Spring, un vehicul ceva mai mare care este încadrat complet în zona autoturismelor de mici dimensiuni are un preț de bază de 16.900 de euro (motor de 45 CP), în timp ce versiunea mai potentă, de 65 CP, costă minimum 18.900 de euro. Tot fără subvenții.