Cantități mari de motorină ajung în Europa
Transporturile de motorină către Europa cresc semnificativ, conform informațiilor transmise de Bloomberg. Tancurile petroliere mari, care de obicei sunt folosite pentru transportul țițeiului, încep să descarce motorină pe continent. Totuși, acest proces vine cu o provocare: utilizarea tancurilor care au transportat țiței brut pentru a transporta motorină poate duce la contaminarea acesteia, dacă nu se respectă măsurile adecvate de curățare.
Importurile de motorină ating niveluri record
Conform datelor de la firma de consultanță Vortexa, se estimează că în luna august importurile de motorină în Europa vor atinge cel mai ridicat nivel din ianuarie 2023. Sosirea unui singur tanc petrolier de tip VLCC a influențat deja cifrele de import, iar un alt tanc a ajuns recent în port, iar un al treilea circulă în Marea Mediterană.
Schimbarea transportului de țiței în motorină
Este neobișnuit ca tancurile petroliere mari, de tip VLCC, să transporte produse distilate. Cu toate acestea, din cauza atacurilor rebelilor houthi din Marea Roșie, transportatorii maritimi încearcă să evite aceste riscuri. Aceasta a dus la o creștere a câștigurilor pentru vasele de dimensiuni mai mici, în timp ce tancurile mari au rămas la un nivel de profitabilitate scăzut, din cauza deciziilor OPEC+ de a reduce producția de țiței.
Stimulente pentru curățarea tancurilor
Din cauza necesității de a transporta motorina pe distanțe mai lungi pentru a evita conflictele din Marea Roșie, unii proprietari de tancuri petroliere au fost stimulați să își curețe navele pentru a transporta carburant în loc de țiței. Distanța parcursă de nave, împreună cu volumul de marfă, joacă un rol crucial în cererea de nave.
Cresterea costurilor de transport
„Costurile pentru transportul de motorină din Est în Vest au crescut semnificativ după atacurile din Marea Roșie. Într-un context economic tot mai complicat, traderii au început să fie mai ingenioși și au început să curețe tancurile petroliere pentru a beneficia de economiile de scară”, a declarat Eugene Lindell, director la FGE.
Numărul tancurilor închiriate
În ultimele săptămâni, traderii au închiriat cel puțin șase tancuri petroliere de tip VLCC, fiecare având capacitatea de a transporta două milioane de barili de produse rafinate. În plus, au fost închiriate și 27 de tancuri mai mici, din clasa Suezmax, care pot transporta fiecare un milion de barili de produse rafinate.
Provocările curățării tancurilor
Trecerea de la transportul țițeiului la cel al produselor rafinate nu este un proces simplu și poate fi costisitor. Țițeiul brut, în special cel provenit din Orientul Mijlociu, se lipește de interiorul tancurilor petroliere și poate contamina combustibilii rafinați, precum motorina sau carburantul pentru avioane, dacă navele nu sunt curățate corespunzător.
Concluzii privind importurile de motorină
Analiștii subliniază că creșterea importurilor de motorină în Europa este mai mult legată de dimensiunea și momentul sosirii navelor în port decât de o modificare semnificativă a cererii de bază.