Judecătorii obligă societățile de asigurări falimentare la despăgubiri
Judecătorii din România au impus obligația societăților de asigurări aflate în faliment, precum City Insurance și Euroins, să plătească despăgubiri în cadrul mai multor procese, conform unor date obținute din surse deschise. La începutul anului, România a fost supusă unei proceduri de infringement din cauza neimplementării unei Directive Europene ce reglementează piața asigurărilor auto. Un proiect de lege destinat să abordeze această problemă este în prezent pe masa Camerei Deputaților, însă parlamentarii sunt în vacanță.
Analiza cazurilor de despăgubiri
În urma cazului Raisa, s-a efectuat o analiză a altor dosare în care judecătorii au obligat societățile de asigurări intrate în faliment să plătească despăgubiri. Utilizând portalul Rejust.ro, oferit de Consiliul Superior al Magistraturii, au fost examinate cinci companii de asigurări care au intrat în faliment în ultimii ani: City Insurance, Euroins, Astra Asigurări, Carpatica Asig și Certasig.
Analiza a inclus căutarea hotărârilor definitive emise după anunțarea falimentului acestor companii, folosind sintagma „obligă partea responsabilă civilmente” împreună cu numele companiei. De exemplu, pentru City Insurance, au fost identificate 33 de hotărâri emise între 7 mai 2022, când a fost anunțat falimentul, și 15 august 2024. În cazul Euroins, care a intrat în faliment pe 9 iulie 2023, au fost găsite 74 de hotărâri. Compania Carpatica Asig a avut 47 de hotărâri emise de la intrarea în faliment pe 27 martie 2017. Astra Asigurări a avut o singură hotărâre menționată. În total, rezultă 155 de hotărâri definitive care impun societăților în faliment să achite despăgubiri.
Despăgubiri semnificative și implicarea statului
În cazul Raisa, judecătorii au decis ca City Insurance să plătească daune morale în valoare de 700.000 de euro, deoarece vehiculul polițistului responsabil pentru accident avea o poliță RCA emisă de această companie. Totuși, familiile victimelor nu vor primi întreaga sumă stabilită de instanță. Avocatul Adrian Cuculis, care îi reprezintă pe cei afectați, a precizat că acestea vor primi maximum 100.000 de euro, sumă ce va proveni de la stat, prin intermediul Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA).
Avocatul a subliniat că șoferul nu poate fi obligat să plătească despăgubiri, având în vedere că există o responsabilitate civilă pentru fapta proprie, dat fiind că avea o poliță RCA valabilă. „Cât timp asiguratorul e mort și îngropat, nu ai ce să îi mai faci”, a adăugat avocatul. FGA a menționat că plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare, conform plafonului de garantare reglementat de Legea nr. 213/2015 actualizată.
Procesele pentru despăgubiri în cazul accidentelor rutiere
Judecătorii au dispus plata unor daune de peste 500.000 de euro în cadrul unui proces recent. De asemenea, au fost identificate cel puțin alte două procese în care despăgubirile au fost stabilite la 250.000 de euro, respectiv 150.000 de euro, în cazul companiei Euroins. Cele mai multe dintre cazurile analizate sunt legate de accidente, incluzând dosare de ucidere sau vătămare corporală din culpă, iar despăgubirile trebuie plătite victimelor sau familiilor acestora.
Procedură de infringement și proiect de lege în Parlament
România se află în procedură de infringement din luna ianuarie, din cauza neimplementării unei Directive Europene referitoare la asigurările auto. Comisia Europeană a subliniat că scopul este de a asigura despăgubirea rapidă a victimelor, inclusiv în cazuri transfrontaliere, fără a le impune cerințe procedurale disproporționate care le-ar putea îngreuna accesul la despăgubiri. Această directivă a fost adoptată la finalul anului 2021, dar România nu a reușit să o transpună la timp.
În luna mai, s-a raportat că există un proiect de lege care ar urma să transpună această directivă. Proiectul a fost adoptat de Senat în luna martie, dar a rămas blocat în Camera Deputaților, care este în vacanță până pe 1 septembrie. Proiectul de lege prevede prioritizarea plății despăgubirilor pentru persoanele grav rănite sau pentru familiile celor decedați în accidente auto acoperite prin RCA de companii aflate în faliment.
De asemenea, se propune eliminarea plafonului actual de 500.000 de lei pentru persoanele prejudiciate RCA, iar plățile vor fi efectuate de către Fond în limita unui plafon de garantare, care va fi stabilit de nivelul limitei maxime de răspundere a asigurătorului care a încheiat contractul RCA. Aceasta va fi determinată de cea mai mare valoare între limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă locului de producere a accidentului și cea stipulată în contractul RCA.