Premieră SF pentru șoferii din România. Din 2026 ar putea cumpăra asigurări auto (RCA și CASCO) de la o firmă care se bazează pe Inteligența Artificială (AI). Surse direct implicate au arătat, pentru Economica.net, că Ominimo, un start-up din Serbia, vrea să înceapă demersurile oficiale pentru intrarea pe piața locală undeva în prima parte a anului viitor.
Compania din Serbia, fondată și condusă de Dusan Komar, un finanțist format la McKinsey, a avut o evoluție spectaculoasă de la lansarea din octombrie 2024, ajungând, în niciun an, la o evaluare de 220 de milioane de euro și peste 300.000 de polițe de asigurare CASCO și RCA vândute în Ungaria. Având în vedere numărul de automobile din Ungaria, numărul polițelor vândute de Ominimo reprezintă circa 7% din piață, procent similar cu cel deținut în România de Grawe, de exemplu, societate de top 5 în RCA. Conform informațiilor transmise de Komar celor cu care a discutat în România, firma urmează să debuteze anul acesta și în Polonia și Olanda și are intenția de a intra pe mai multe piețe europene. În România se interesează deja de o firmă cu care să colaboreze pe partea de daune, având în vedere că modelul lor, ca și al altor jucător tehnologizați prezenți deja pe piață, se bazează pe externalizarea acestei funcții.
Recent, evaluarea societății a ajuns la 220 de milioane de euro, după ce gigantul european Zurich Insurance Group a cumpărat 5% din acțiuni. Conform unui portal de specialitate, grupul elvețian a plătit pentru acest pachet circa 10 milioane de euro.
Zurich Insurance Group, care include și Zurich Re, unul dintre cei mai mari cinci reasigurători din lume, avea, la final de 2024, active de peste 385 de miliarde de dolari și a încheiat anul trecut cu prime brute subscrise de peste 44 de miliarde de dolari, adică de 14 ori cât toată piața din România.
Un model anticipat de Economica și deja consacrat pe piață, dar și două mari noutăți: RCA direct de la roboți și asigurări emise de alte societăți
Intrarea de noi jucători pe piața locală nu mai este o noutate. În afară de Ominimo, care e doar în faza de intenție, avem cel puțin o certitudine privind debutul unei societăți înregistrate în afara țării și funcționale pe sistem insurtech. Este vorba despre Anytime, parte a grupului grec Interamerican, la rândul său parte din grupul olandez Achmea, despre a căror intrare Economica a scris în premieră.
În afară de Anytime, alte două societăți, care vor funcționa însă în sistemul clasic, fiind înregistrate în România și activând pe toate tipurile de canale de vânzări, ar putea debuta chiar anul acesta. Despre acestea vom scrie în zilele următoare.
Economica a anticipat de altfel trendul, în contextul dispariției City Insurance și Euroins, care distorsionau piața prin prețuri nejustificat de mici și insuficiente pentru a acoperi plata daunelor, al creșterii prețurilor, al dezvoltării tehnologiei și al existenței unei legislații europene care încurajează globalizarea capitalului la nivelul UE. Este probabil ca, în 2026 să avem, pe piața RCA cel puțin, un număr dublu de jucători față de aprilie 2023, în momentul falimentului Euroins. Astăzi sunt deja nouă jucători pe piață și, dacă intră și cele două companii despre care vorbeam mai sus, plus Anytime, vom avea 12 companii până la final de 2025. Partea bună, așa cum mai scriam, este că, în mod evident, o creștere a concurenței duce la o scădere a prețurilor sau, în cel mai rău caz, la o temperare a creșterilor.
Pe de altă parte, majoritatea societăților noi care au intrat (Hellas Direct, Axeria Iard, Dallbogg), ca și Anytime, care urmează să debuteze, sunt firme înregistrate și autorizate în alte țări. Cel puțin în acest moment, rolul autorităților române (în primul rând al ASF) este unul mai degrabă de intermediar între păgubiți și clienți și autoritatea din țara de origine a firmei. Așadar, dacă apar probleme cu plata daunelor, ASF nu va putea interveni direct, cel puțin în acest moment (este foarte posibil ca legislația europeană în domeniu să se modifice în viitor) și cel puțin în primele faze. Deocamdată, însă, nici Hellas și nici Axeria nu au dat semne că ar avea probleme, iar Anytime, pe lângă faptul că face parte dintr-un grup cu o forță financiară semnificativă, nu va avea probabil o cotă prea mare de piață, pentru că intenționează să vândă exclusiv online.
Tot exclusiv online vinde și Ominimo, însă firma din Serbia a mers mai departe cu tehnologia și, potrivit prezentărilor disponibile pe internet, desfășoară întreaga activitate în mediul online, ajutată de Inteligența Artificială. Astfel, atât partea de subscriere cât și cele de vânzări și gestionare a dosarelor de daună (inclusiv plata) se face automat. Aceasta ar fi prima mare noutate pentru șoferii din România, care vor cumpăra, practic, de la „roboți”.
A doua mare noutate o reprezintă formula de organizare a Ominimo. Ei nu sunt o firmă de asigurare, așa cum e cazul Hellas Direct, Axeria, Dallbogg sau Anytime, ci un MGA. Managing General Agent (MGA) este o formulă introdusă relativ recent pe piața europeană care permite intermediarilor să dezvolte, să vândă și să gestioneze (inclusiv din perspectiva daunelor) produse de asigurare, fără să fie reglementate ca o firmă de asigurare.
Practic, arhitectura produsului (parte din subscriere) este gândită de acest MGA, însă riscul din spate este ținut de o firmă de asigurare, care, ca orice firmă de asigurare, trebuie să îndeplinească anumite condiții privind solvabilitatea și lichiditatea, indicatori care depind în primul rând de rezervele de daună (sumele puse deoparte prin care garantează că își pot îndeplini obligațiile) și de contractele de reasigurare. În Ungaria, singura țară unde activează Ominimo, partenerul sârbilor (carrier în limbaj de specialitate) este Signal Iduna. Rămâne de văzut cu ce asigurător va veni în spate în România (Signal este deja prezentă pe piața locală cu două firme înregistrate aici), dar legislația permite inclusiv să lucreze cu mai mulți asigurători. Sârbii ar fi astfel primul MGA din afara țării care vine în România, dar și prima astfel de entitate care este MGA în sensul propriu al cuvântului. În România, brokerii sau firmele de consultanță care lucrează pe o formulă asemănătoare unui MGA (cum ar fi firma prin care emite Hellas sau cea prin care emite Axeria Iard ori chiar firma prin care a reintrat pe piață Euroins AD) sunt mai degrabă consultanți sau simpli distribuitori. De altfel, în legislația locală nu există decât referiri puține și vagi la definiția unui MGA.