”România rămâne o țară atractivă din punct de vedere al costurilor, deși își pierde din competitivitate. E important să subliniem acest lucru, pentru că pe măsură ce crești și vin tot mai multe companii aici, este natural ca piața să se aglomereze. E o lege a pieței – când mai mulți angajatori caută oameni, piața devine mai scumpă. În acest context, competitivitatea poate scădea, dar totuși rămâne un loc competitiv. Dacă mă întrebați pe mine, România va rămâne un centru important, la fel ca până acum. Aproximativ 50% din echipa noastră europeană, care numără 3.000 de oameni, este aici, în România”, a spus Farlei Kothe, CEO pentru America de Nord, EMEA şi APAC, Stefanini Group.
Acesta a subliniat că România rămâne un centru strategic pentru compania globală braziliană, iar prezenţa puternică pe piaţa locală a contribuit semnificativ la creşterea accelerată a companiei în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa). În ultimii doi ani, Stefanini a înregistrat o creştere de peste 40% în regiunea EMEA, România fiind ţara care a contribuit cel mai mult la creşterea înregistrată.
Stefanini livrează din România servicii de dezvoltare și întreținere de aplicații, securitate cibernetică, platformă M365, infrastructură cloud și suport tehnic la distanță.
Un mare atu al forței de muncă locale este diversitatea lingvistică, Stefanini asigurând servicii în 16 limbi din România, cum ar fi suedeză, germană, engleză, spaniolă, italiană, maghiară, lituaniană etc. De asemenea, oferă un nivel înalt de calitate al proiectelor executate.
”Din România, livrăm servicii în 16 limbi. Dacă aș încerca să creez un centru de livrare în India care să ofere suport în 16 limbi, ar fi foarte dificil. Uneori, chiar și engleza este o provocare pentru ei, ceea ce nu este cazul aici, în România. În companiile mari, echilibrul între costuri și calitate este esențial. De aceea, uneori combinăm echipele din mai multe locații. Aici, în România, avem un motiv specific pentru care țara joacă un rol important: multe limbi”, a mai spus oficialul Stefanini.
Acesta a continuat: ”România și Europa, în general, au un standard foarte ridicat atunci când vorbim despre calitate. Dacă ne uităm la toate centrele de livrare pe care le avem, poate cel mai înalt nivel de calitate îl găsim chiar aici, în România.
Astfel, când un client caută servicii de calitate, șansele ca acestea să fie livrate din România sau de echipele noastre de aici sunt foarte mari, datorită standardelor înalte. În unele cazuri, clienții caută soluții mai accesibile ca preț, și atunci trebuie să planificăm livrările din locații mai competitive din punct de vedere al costurilor, cum ar fi India. Desigur, calitatea nu este aceeași, dar prețurile sunt mai competitive. Cu toate acestea, majoritatea clienților noștri nu se uită doar la preț. Dacă ar fi interesați doar de preț, ar alege companii mari din piață, precum Wipro sau Infosys, care sunt mai ieftine decât noi, dar nu oferă aceeași calitate și flexibilitate în soluțiile pe care le propunem”.
”Avem nevoie să angajăm oameni în România”
În Europa, Stefanini are 700 de angajaţi care dezvoltă aplicaţii, printre care foarte multe cu componentă AI, iar peste 90% dintre aceştia sunt în România şi Republica Moldova. În total, în țara noastră 1.500 de angajați lucrează pentru compania braziliană, dintre care jumătate sunt în București. Totodată, compania intenționează să continue planurile de recrutare pe piața locală.
”Avem o echipă puternică aici. Dacă mă gândesc doar la ultimii doi ani, cred că am crescut cu 50% echipa. După pandemia de COVID-19, conceptul de muncă s-a schimbat foarte mult. Înainte, toată lumea lucra din birou, iar clienții ne presau să avem toți oamenii într-un singur loc.
Eram oarecum limitați în opțiunile de recrutare, fiind nevoiți să angajăm doar din București, Târgu Mureș sau Sibiu, de exemplu. Acum, după COVID-19, putem angaja oameni din orice colț al țării, deoarece clienții nu mai cer ca echipele să fie fizic în birou. Avem nevoie să angajăm oameni în România. De obicei, pentru că aici avem o prezență puternică, iar piața deja ne cunoaște, este mai ușor să atragem talente. În plus, România pregătește tânăra generație foarte bine pentru lumea IT, așa că este mai ușor să găsești talente aici”, continuat Farlei Kothe.
Acesta a adăugat că anul trecut a fost cel mai bun an din Europa până acum, după ce afacerile au crescut cu 42% ca urmare a contractelor câștigate în timpul pandemiei, când majoritatea companiilor au accelerat planurile de digitalizare. Pentru acest an, Farlei Kothe estimează o creștere de circa 14-15%.
”Anul viitor cred că va fi similar cu acest an. Alegerile din multe țări europene vor genera, probabil, mișcări în companii, dar vom vedea. O preocupare, nu neapărat o îngrijorare, este legată de conflictele globale – Ucraina, China, SUA, Rusia. Acestea pot pune presiune pe multe companii. De exemplu, companiile foarte globale, cum sunt cele din industria auto, se confruntă cu provocări mari din această cauză”.
Stefanici l-a numit pe Farlei Kothe, actualul CEO pe zona EMEA, în funcția de CEO pentru regiunile America de Nord, EMEA (Europa, Orientul Mijlociu, Africa) și APAC (Asia- Pacific). După șapte ani petrecuți în România, acesta urmează să părăsească țara și să se mute în SUA pentru a prelua atribuțiile noului rol din companie.
Cu o experiență de peste 15 ani în cadrul companiei, Kothe își propune să crească eficiența și să consolideze poziția de piață a Stefanini în regiunile cheie.
În 2023, Stefanini România a obținut în 2023 o cifră de afaceri de 358,76 de milioane de lei, în urcare cu 23,3% față de anul precedent, potrivit platformei Termene. Profitul net a crescut cu 67,8%, la 13,46 de milioane de lei. Printre clienții locali ai companiei se numără Arka, Fan Courier, Suzuki, Profi, Alpha Bank, ING, Raiffaisen, Dell, Generali, Dacia. Echipele locale livrează proiecte pentru 40 de companii globale.