Subvențiile bugetare pentru autoritățile locale în 2024
Subvențiile compensatorii din bugetul de stat pentru autoritățile locale în anul 2024 vor crește foarte puțin comparativ cu anul precedent. Aceeași situație se aplică și subvenției dedicate cheltuielilor de capital, care rămâne la același nivel de 426,31 milioane de lei, după ce în 2023 a fost majorată cu 43% față de 2022. Este important de menționat că acest transfer nu reprezintă singurul mecanism prin care statul finanțează cheltuielile de capital la nivel local.
Legea bugetului de stat pentru 2024 include o programă detaliată de investiții pentru proiectele locale, cu o valoare ce depășește semnificativ subvenția pentru cheltuieli de capital. Noul model de finanțare a proiectelor locale completează și, în unele privințe, înlocuiește subvenția dedicată cheltuielilor de capital, ridicând întrebarea dacă finanțarea pentru autoritățile locale ar trebui să fie revizuită pentru a include un model de finanțare general care să cuprindă și proiectele locale.
Cu toate acestea, având în vedere că noul model de finanțare a proiectelor locale, care prevede cote pentru fiecare comună și un buget corelat, este posibil să evolueze în continuare, este esențial să ne concentrăm asupra detaliilor subvenției „tradiționale” pentru cheltuieli de capital.
Structura subvenției pentru cheltuieli de capital
Subvenția pentru cheltuieli de capital este compusă din două componente: componenta principală și componenta suplimentară. Componenta principală distribuie fondurile subvenției între autoritățile locale, ținând cont de nevoile acestora, conform unor criterii variate, fiecare având o pondere diferită. De exemplu, numărul localităților cu peste 10 locuitori are o pondere de 45%, lungimea drumurilor comunale de 25%, numărul populației de 25% și suprafața de 5%. Cu cât o comună are o pondere mai mare în aceste indicatori comparativ cu totalul național, cu atât mai multe fonduri va primi din acest component al subvenției, deoarece un număr mai mare de localități, populație, rețea de drumuri și suprafață sunt asociate cu nevoi de investiții mai mari.
Componenta suplimentară funcționează diferit, având un caracter compensatoriu, alocând fonduri adiționale pentru comunele din categoriile a patra și a cincea conform clasificării autorităților locale, așa cum este stipulat în articolul 36, alineatul 2 din Legea privind organizarea administrativ-teritorială a României. Clasificarea se bazează pe o varietate de indicatori din diferite grupuri, inclusiv demografici (de exemplu, numărul de locuitori, raportul dintre grupurile de vârstă de 65+ ani și 15-64 ani), urbanistici (de exemplu, proporția locuințelor din beton și din materiale masive), infrastructurali (de exemplu, densitatea rețelei de drumuri naționale, gradul de gazificare, accesul la canalizare și internet, numărul de instituții de sănătate și grădinițe) și socio-economici (de exemplu, veniturile fiscale, ocuparea forței de muncă, rata șomajului) și de teritoriu. Categoriile a patra și a cincea includ comunele cu cele mai slabe performanțe pe baza acestor indicatori, motiv pentru care componenta suplimentară a subvenției pentru cheltuieli de capital are rolul de a le compensa.
Distribuția subvențiilor
În termeni nominali, cea mai mare subvenție este alocată Municipiului București (23,46 milioane lei), urmată de comunele Kărdjali (6,45 milioane lei), Gabrovo (6,08 milioane lei), Stara Zagora (5,88 milioane lei) și Varna (5,79 milioane lei). Această primă cinci este formată din mari centre regionale, care beneficiază de avantajele criteriilor incluse în componenta principală a subvenției, în special în ceea ce privește populația și rețeaua de drumuri.
Pe de altă parte, cele mai mici subvenții sunt acordate comunelor Chiropech și Chavdar (câte 220 de mii lei), precum și Krichim, Anton și Koprivshtitsa (câte 260 de mii lei).
Subsidii pentru comune în 2024
Valoarea subvențiilor rămâne neschimbată în 2024, însă la nivelul comunelor situația variază. Unele comune au primit sume mai mici, în timp ce altele au beneficiat de o creștere. În total, 47 de comune au înregistrat o scădere a subvenției de capital comparativ cu 2023. Cele mai mari reducții au fost observate în comunele Trakliano (-17,2%), Gurkovo (-12,8%), Trăn (-8,9%) și Zemen (-7,4%). Pe de altă parte, cele mai semnificative creșteri au fost înregistrate în comunele Mirkov (8,5%), Bozhurishte (7,2%), Peshtera (7%) și Slivnitsa (5,8%).
Modificările la nivelul comunelor pot fi explicate prin schimbările în poziția relativă a diferitelor comune în indicatorii analizați în cadrul componentului principal. De exemplu, dacă o comună are o populație relativ mai mică sau mai puține așezări cu peste 10 locuitori comparativ cu ceilalți, aceasta va primi o subvenție mai mică conform mecanismului stabilit.
Subvenții pe cap de locuitor
Raportat la populație, în 2024, valoarea medie a subvenției de capital este de 66,13 lei pe locuitor, iar în exact 50 de comune această valoare este mai mică. Cele mai scăzute subvenții pe cap de locuitor sunt înregistrate în comunele Plovdiv (16,57 lei/persoană), Varna (18 lei/persoană), Yambol (18,04 lei), Dobrich (18,22 lei) și Sofia (18,27 lei/persoană). Aceste sume reflectă numărul mare de locuitori, dar și faptul că orașele județene nu beneficiază de compensațiile pentru categoriile patru și cinci.
Mai mult decât atât, pentru primele patru comune din această grupă, dimensiunea foarte mică a teritoriului joacă un rol important, în special în cazul Plovdiv, Dobrich și Yambol, unde centrul urban și periferia (cunoscută sub numele de teritoriu rural) sunt incluse în comune separate.
Subvenții maxime
Cele mai mari subvenții pe cap de locuitor sunt în comunele Trakliano (1830,53 lei/persoană), Kovachevtsi (774,84 lei/persoană), Nevestino (727,96 lei/persoană) și Trăn (658,65 lei/persoană). Aceste comune au o densitate mică a populației și beneficiază de un bonus datorită categoriei lor.