Ministerul Transporturilor decide să schimbe „push pull” trenurile cu trenuri electrice cu un etaj
După eșecul repetat al comenzii pentru livrarea a 20 trenuri „push pull”, finanțate prin Planul de Redresare, Ministerul Transporturilor a decis să le înlocuiască cu trenuri electrice cu un singur etaj. Această decizie a devenit clară după ce a fost anunțată o licitație publică acum o săptămână. Valoarea estimată a acesteia este de peste 1,2 miliarde de lei fără TVA, iar termenul de livrare este deja de 24 de luni. Având în vedere termenul scurt de livrare (cel anterior fiind de 33 de luni), există o mare probabilitate ca această comandă să nu fie finalizată de către minister.
În mai puțin de un an, resursele ministerului ar putea să fie depășite de această nouă comandă?
Probleme cu achizițiile de material rulant pentru transportul public
Un departament condus de Georgi Gvozdeikov a demarat 9 proceduri legate de achiziționarea de material rulant, dar doar una a avut succes. Chiar și procedurile care au ajuns la selectarea unui executant și semnarea unui contract sunt acum puse sub semnul întrebării. Săptămâna trecută, de exemplu, s-a aflat că Stadler Polska Sp. Z.o.o. se retrage din procedura de furnizare a celor 35 de trenuri motor și, în plus, solicită anularea contractului semnat în aprilie pentru furnizarea celor 7 trenuri cu două etaje. Astfel, practic trei din cele patru proceduri planificate pentru noua flotă de material rulant sunt în pericol.
Modernizarea Flotei Feroviare
Procedura de modernizare a flotei feroviare din țară este în plină desfășurare, cu accent pe înlocuirea vechilor locomotive. Până în prezent, doar jumătate din cele 18 locomotive planificate au fost achiziționate și puse în funcțiune.
Discuții privind Înlocuirea Vagoanelor
La sfârșitul lunii iunie, Ministerul Transporturilor a anunțat că se poartă discuții cu Comisia Europeană pentru a înlocui cele 20 de vagoane de tip „push pull” cu un alt tip de material rulant. Ministrul de resort, Georgi Gvozdeykov, a dezvăluit această informație într-un interviu, fără a preciza încă despre ce tip de vagoane este vorba. Acum, se pare că planul este să se renunțe la vagoanele „push pull”.
Noul proiect de modernizare a trenurilor în Bulgaria
Ministerul Transporturilor din Bulgaria a anunțat că vechile trenuri vor fi înlocuite cu trenuri electrice cu un singur etaj și capacitate de minim 300 de locuri, cu o viteză de până la 160 km/h.
Această decizie va duce practic la dublarea trenurilor în cadrul unui alt proiect – cel pentru cele 35 de trenuri electrice. Singura diferență este că acestea vor avea o capacitate de 200 de locuri. Termenul de livrare, în comparație cu procedura anterioară, a fost redus semnificativ. Dacă inițial era de 33 de luni, acum este de 24 de luni, din cauza cerinței ca Bulgaria să cheltuie fondurile până la sfârșitul lunii august 2026.
Contractul a fost atribuit
O nouă procedură de achiziție a fost finalizată recent, iar câștigătorul a fost desemnat. Înainte, procedurile impuneau negocieri directe cu firmele, însă acum s-a trecut la un sistem similar, cu un contract de 15 ani ce include mentenanță, service și instruirea personalului.
Valoarea totală a contractului depășește 1.2 miliarde de lei fără TVA. Aceasta acoperă livrarea a 20 de trenuri și mentenanța acestora pe o perioadă de cel puțin 36 de luni, pentru care sunt alocate 660 milioane de lei fără TVA. De asemenea, sunt prevăzute 204 milioane de lei fără TVA pentru mentenanța planificată și 33 de milioane de lei fără TVA pentru cea neplanificată.
În plus, suma de 66 de milioane de lei fără TVA este alocată pentru…
Reparații de urgență pentru trenuri
Pentru reparațiile de urgență la trenuri, sunt prevăzuți peste 240.7 milioane de lei fără TVA pentru livrarea a încă 5 trenuri. Participanții care oferă o sumă mai mare decât valoarea totală estimată a comenzii, precum și oricare dintre valorile estimate pentru activitățile individuale menționate mai sus, vor fi excluși din procedură”, se specifică în documentație.
Înlocuirea trenurilor
Schimbarea tipului de trenuri a fost necesară după ce procedura de achiziție directă a eșuat în mijlocul lunii aprilie. Atunci a devenit clar că aceasta a fost anulată, iar o nouă licitație va trebui organizată pentru achiziționarea noilor trenuri.
Probleme în licitații publice pentru achiziții de echipamente
O companie a ratat prelungirea termenului pentru oferta sa din cauza unei investigații a Comisiei Europene, în timp ce pentru alta comisia de evaluare a descoperit nereguli în parametrii tehnici și un termen de livrare prea lung.
Evolutia unei serii de comenzi și puțin succes
Deși încă de la începutul mandatului său ca ministru al transporturilor, Gvozdeykov promitea că va face tot posibilul ca cele patru comenzi plasate pentru echipamente de transport să fie realizate, până în prezent doar una dintre ele este „aproape” de succes. Ministrul, care inițial a fost din partea partidului „Continuăm schimbarea”, apoi s-a transformat
Ministrul Transporturilor preia controlul asupra proiectelor nefinalizate
Ministrul Transporturilor din noul guvern preluase controlul asupra proiectelor nefinalizate lăsate în urmă de predecesorul său. Cu toate că era asociat cu partidul de guvernământ, el și-a motivat decizia de a prelua aceste proiecte prin dorința de a le finaliza. Spre surprinderea sa, a descoperit că procedurile pentru construirea bazelor de reparații pentru trenuri începute de fostul ministru erau în întârziere cu 8 luni și nu aveau finanțare asigurată. Aceasta a fost una dintre motivele pentru care a decis să oprească plățile la sfârșitul lunii iunie 2023, punând în pericol realizarea proiectelor.
Ministerul Transporturilor lansează 9 noi achiziții pentru modernizarea infrastructurii de transport
De la preluarea mandatului, noul ministru al Transporturilor a demarat un program ambițios de modernizare a infrastructurii de transport din țară. Până în prezent, au fost lansate 9 licitații pentru achiziția de material rulant, cu accent pe trenuri și locomotive.
Prima licitație a avut loc în septembrie 2023 și a vizat achiziția a patru trenuri și locomotive. Cu toate că procesul a fost unul complex, procedura s-a încheiat fără probleme, iar compania bulgară „Ekspres Serviz” a fost aleasă pentru livrarea a 18 locomotive. Această licitație a fost una dintre cele mai râvnite, fiind singura care nu a fost contestată de alte companii.
Ministerul Transporturilor a împărțit licitația în două poziții separate, asigurând astfel o concurență echitabilă între ofertanți. Modernizarea infrastructurii de transport este un pas important pentru dezvoltarea economică a țării și pentru îmbunătățirea serviciilor de transport pentru cetățeni.
Probleme în achizițiile de locomotive pentru depouri neelectrificate
Recent, au fost semnalate probleme în procesul de achiziție a locomotivelor destinate depourilor neelectrificate. Un contract în valoare de peste 10.5 milioane de lei a fost încheiat pentru 9 locomotive electrice, însă livrarea acestora a întâmpinat întârzieri.
În ceea ce privește cele 9 locomotive destinate depourilor parțial electrificate, s-a constatat că achiziția acestora a fost suspendată fără o explicație clară. Cu șapte luni mai târziu, nu s-a făcut nicio mențiune oficială cu privire la aceste locomotive și nici nu a fost anunțată o nouă procedură de achiziție.
În ceea ce privește achiziția a 20 de trenuri de tip „puș-pull” și a 35 de locomotive electrice, au fost semnalate dificultăți în derularea procedurilor. Este necesară o mai mare transparență și eficiență în procesul de achiziție pentru a asigura livrarea în timp util a echipamentelor necesare depourilor feroviare.
Procedura de achiziție a motricelelor de tren și scandalurile internaționale
35 de motrice de tren și 7 trenuri cu două etaje au fost subiectul unor dispute între mari companii internaționale, blocări, schimbări de condiții etc. Procedura de achiziție pentru cele 35 de motrice a început în septembrie 2023. O lună mai târziu a fost oprită din cauza unei plângeri depuse de „Škoda Transportation”, iar în noiembrie Comisia pentru Protecția Concurenței a declarat procedura neconformă cu legea. Ministerul nu a contestat decizia Comisiei. Astfel, în ianuarie 2024 a fost lansată o nouă comandă cu cerințe clarificate. În martie, totuși, aceasta a fost contestată de data aceasta de compania franceză.
Probleme în licitația pentru achiziționarea de trenuri noi
Compania Alstom a fost implicată într-o licitație pentru achiziționarea de trenuri noi, însă autoritățile nu au luat în considerare motivele acesteia. În luna aprilie, licitația a fost întreruptă din cauza faptului că ofertele celor două companii participante – compania poloneză Pesa și compania cehă Skoda Transportation – nu îndeplineau cerințele autorității contractante. În luna mai a acestui an, procedura a fost reluată, însă de această dată autoritățile au dorit să negocieze direct cu companiile. Au fost invitate 4 companii internaționale, iar la începutul lunii iulie, „Ştadler” a fost selectată ca executant. Cu toate acestea, ulterior, aceasta s-a retras din procedură și va fi înlocuită de compania clasată pe locul doi – „Pesa”.
Problemele cu proiectul de trenuri în Bulgaria
În Bulgaria, proiectul de introducere a 7 trenuri cu două etaje a întâmpinat numeroase probleme. Nu este clar dacă se va ajunge vreodată la semnarea unui contract. Procedurile de livrare a celor 7 trenuri nu au dat rezultatele dorite. Primul tren a fost lansat în septembrie 2023, dar a fost oprit temporar cu o lună mai târziu din cauza unei plângeri depuse de compania „Ŝtadler“. Cu toate acestea, Comisia pentru concurență a ignorat plângerea și proiectul a continuat. În ianuarie 2024, s-a constatat că licitația a fost anulată, deoarece singura ofertă depusă nu îndeplinea cerințele autorităților. Singurul interesat a fost Consorțiul 7 DDEMU, care includea compania chineză CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Astfel, în februarie, a început un nou proces de licitație.
Probleme cu achiziția de trenuri
La începutul lunii aprilie s-a aflat că singura companie interesată de achiziționarea de trenuri era „Ștadler”, care a depus o ofertă. Compania a fost aleasă ca executant și la sfârșitul lunii a fost semnat contractul cu ea. Însă, în mod neașteptat, cu doar câteva zile înainte, ministerul a anunțat că „Ștadler” renunță la comandă și solicită rezilierea contractului semnat.
Chiar dacă se va lansa o nouă achiziție, termenul de livrare va fi prea scurt din cauza cerințelor impuse pentru absorbția fondurilor până în august 2026. Astfel, este foarte probabil ca Bulgaria să nu mai aibă trenuri cu două niveluri. O situație complicată care ridică semne de întrebare cu privire la viitorul transportului feroviar în țară.
Probleme în achiziționarea trenurilor pentru compania „Ștadler”
Compania „Ștadler” se confruntă cu probleme în privința achiziționării de trenuri, deoarece două comenzi importante au fost anulate. Comenzile pentru cele 7 trenuri cu două etaje și cele 35 trenuri motorizate au fost anulate și continuarea acestora este incertă.
De asemenea, din cele 20 trenuri tip push-pull prevăzute inițial, doar o parte au fost schimbate cu un alt tip de trenuri și procedura pentru acestea tocmai a fost demarată. Singura comandă care se desfășoară relativ bine este cea pentru livrarea a 9 locomotive.