Creșterea vânzărilor de asigurări în luna iulie
Asigurările de bunuri rămân liderul vânzărilor în sectorul asigurărilor voluntare, cu investiții de 3 milioane de euro în ultima lună. Acestea sunt urmate de asigurările auto casco, cu 2 milioane de euro, și de asigurările de sănătate, cu 1,7 milioane de euro. Iulie a fost o lună record pentru vânzările de asigurări non-viață, în special datorită creșterii semnificative a vânzărilor de asigurări auto obligatorii, după ce au fost înregistrate peste 85.000 de vehicule într-o singură lună.
Investițiile cetățenilor, instituțiilor și companiilor în asigurările non-viață au atins suma de 1,29 miliarde de denari (21 milioane de euro) în luna iulie. Aceasta reprezintă cel mai ridicat nivel lunar de investiții în produse de asigurare din primele șapte luni ale anului, conform datelor oficiale furnizate de cele 11 companii de asigurări care vând asigurări non-viață, către Agenția de Supraveghere a Asigurărilor.
În cele șapte luni, cele mai mari investiții în asigurare au fost realizate în lunile ianuarie și iunie, fiecare cu 1,22 miliarde de denari (19,8 milioane de euro). Cererea pentru asigurări în iulie a crescut cu 13% față de vânzările de asigurări non-viață din ianuarie și iunie.
Investiții în asigurări de bunuri
În toate categoriile de asigurări voluntare, cel mai mult s-au investit bani în asigurările de bunuri. Cetățenii, firmele și instituțiile au încheiat peste 14.000 de contracte, în care au investit 184 milioane de denari (3 milioane de euro). Pe locurile doi și trei în clasamentul vânzărilor de asigurări voluntare din luna iulie se află asigurările auto casco și asigurările de sănătate private (complementare). În asigurările de daune pentru vehicule (casco), asigurații au investit în luna iulie 126,3 milioane de denari (2,05 milioane de euro), ceea ce reprezintă o creștere de 9% față de luna iunie.
Din vânzările de asigurări de sănătate private, companiile au acumulat 105,5 milioane de denari (1,7 milioane de euro), iar vânzările acestui produs în iulie au fost ușor mai mici comparativ cu cele din luna iunie.
Creșterea asigurărilor de călătorie
Un aspect notabil este că, în plin sezon al vacanțelor de vară, vânzările de asigurări de călătorie au atins 44,8 milioane de denari (728.000 de euro), ceea ce reprezintă o creștere de 16% față de luna precedentă, respectiv iunie. De asemenea, vânzările de asigurări de călătorie au crescut cu 6% comparativ cu iulie anul trecut.
Asigurările auto obligatorii în creștere
În cea mai mare clasă de asigurări, asigurarea de răspundere auto, care este obligatorie prin lege și cu prețuri reglementate de stat, s-a înregistrat cea mai mare creștere a vânzărilor. În luna iulie, companiile au încasat 693,4 milioane de denari (11,3 milioane de euro) din vânzările de polițe (asigurare obligatorie care se achiziționează la înmatricularea vehiculelor, carte verde pentru conducerea în străinătate și asigurare de frontieră pentru străini care circulă prin Macedonia). Comparativ cu aceeași lună a anului trecut, vânzările din iulie au crescut cu peste 60 milioane de denari (1 milion de euro).
Vânzările de carte verde (asigurare pentru conducerea în străinătate) în luna iulie au depășit 3 milioane de euro, fiind cu 8% mai mari decât în aceeași lună a anului trecut. Principalul motor al creșterii vânzărilor este asigurarea pentru conducerea în țară (ZAO – asigurarea obligatorie de răspundere auto care se vinde la înmatricularea vehiculului). Vânzările acestei asigurări (al cărei preț este reglementat de Guvern) în luna iulie au fost de 473 milioane de denari (7,7 milioane de euro), ceea ce reprezintă o creștere de 11,3% față de luna iulie a anului trecut.
Creșterea numărului de vehicule în Macedonia
Recent, s-au înregistrat modificări în prețurile asigurărilor, iar un factor important în această evoluție este creșterea veniturilor generate din vânzări, care provine din numărul tot mai mare de vehicule înregistrate în Macedonia. În luna iulie a acestui an, conform datelor furnizate de Biroul Național de Asigurări, au fost înregistrate peste 85.000 de vehicule.
Aceasta reprezintă o creștere de 12% față de aceeași perioadă a anului anterior, ceea ce subliniază tendința ascendentă a sectorului auto din țară. Această expansiune a parcului auto poate avea implicații semnificative asupra pieței asigurărilor și asupra economiei în general.
Detalii suplimentare despre activitatea companiilor de asigurări în luna iulie vor fi disponibile în curând, oferind o imagine mai clară asupra tendințelor și schimbărilor din acest domeniu important.