subject to certain regulations, online media outlets and social networks are not.
Monitorizarea spațiului informațional este o luptă constantă. Amenințările informaționale au fost întotdeauna un obstacol în calea democrației și a alegerilor libere și corecte de-a lungul istoriei umane. Cu toate acestea, odată cu apariția internetului și a rețelelor sociale, numărul atacurilor informaționale a crescut dramatic, iar impactul lor asupra proceselor democratice a devenit și mai devastator. Alegerile, ca o componentă costisitoare și esențială a vieții sociale, sunt astăzi unul dintre mecanismele cele mai vulnerabile din societățile democratice – sunt în mod constant sub atac din partea actorilor interni și externi. Acestea au fost concluziile discuției panelului intitulată “Democrația în pericol: Integritatea electorală versus amenințările informaționale – Balcanii de Vest și UE, experiențe și reducerea riscurilor”, care a avut loc astăzi în cadrul conferinței “Împreună pentru adevăr: Abordare a întregii societăți pentru a proteja democrația”. Discuția panelului a adunat vorbitori din mai multe țări din Balcanii de Vest și UE, care au împărtășit experiențele societăților lor cu privire la impactul amenințărilor informaționale după alegerile democratice. Tragedia din Kochani, care a ucis 59 de tineri, a încurajat PR-ul și alte mecanisme pe care partidele politice le folosesc în mod obișnuit înainte de alegeri – manipularea, îndreptarea emoțiilor, invocarea regulilor și moralității, etica în mass-media și chiar implicarea așa-numitelor “ferme de roboți” cu discursuri de ură și amenințări. Acest lucru a fost subliniat de directorul executiv al Consiliului de Etică a Mass-Media din Macedonia (SEMM), Biljana Georgievska. Potrivit ei, această instrumentalizare a tragediei de către partide se face în colaborare cu unele dintre mass-media tradiționale și online, care răspândesc narativele partidelor politice fără a le procesa critic. “Includerea tuturor acestor mecanisme a fost rezultatul și a fost inițiată de accident, iar momentul a părut să fie potrivit – cu 6 luni înainte de alegerile locale, când aici începe să se desfășoare o campanie electorală neoficială”, a spus Georgievska. După cum a adăugat ea, nu numai că tragedia nu a unit mass-media într-un apel comun pentru siguranța tuturor cetățenilor din această țară în viitor, dar i-a și divizat în ceea ce privește extinderea raportării despre tragedie. “A ajuns chiar la extreme – unii cerând eliminarea completă a camerelor, presupus pentru a proteja intimitatea victimelor și a familiilor, în timp ce alții vând durerea pentru like-uri și clicuri”, a adăugat directorul executiv al SEMM. “Fabrica de PR” a tuturor partidelor politice a fost eliberată cu riscul de a afecta integritatea alegerilor viitoare, a evaluat Georgievska. Ea a subliniat că, fără o reglementare clară, procesul electoral va continua să fie în pericol și a subliniat că este necesar să se revizuiască urgent Codul Electoral și să se facă o distincție între mass-media responsabile și cele iresponsabile. Emilija Petreska-Kamenjarova de la Agenția pentru Servicii Audio și Audiovizuale (AVMU) a subliniat că, deși mass-media tradiționale sunt supuse unor reglementări, mass-media online și rețelele sociale nu sunt.