Conform documentului de specialitate, publicat luni, gradul de folosire a soluţiilor de inteligenţă artificială care nu necesită supraveghere umană („agentic AI”) este în creştere, 25% dintre organizaţiile care utilizează Gen AI urmând să implementeze această tehnologie până la finele anului 2025, iar ponderea va creşte la 50% până în 2027, scrie Agerpres.
Totodată, numărul mediu de abonamente pentru servicii de tip „video streaming” pentru fiecare gospodărie va ajunge la cel mai înalt nivel în acest an, patru în SUA şi 2,5 în Europa, apoi va scădea, ceea ce va duce la agregarea pieţei.
În acelaşi timp, tot mai multe dispozitive au procese de Gen AI integrate local („on-device Gen AI”), astfel că, în 2025, peste 30% dintre smartphone-urile noi şi aproximativ 50% dintre computere ar putea avea funcţii de procesare cu ajutorul acestei tehnologii.
Consultanţii Deloitte sunt de părere că, pe măsură ce gradul de utilizare a soluţiilor de Gen AI creşte mai repede decât alte soluţii şi aplicaţii, consumul de energie electrică al centrelor de date se va dubla până la 4% din consumul global de energie electrică, în următorii cinci ani. Astfel, energia electrică necesară pentru a susţine cele mai importante componente ale centrelor de date, printre care sistemele de stocare şi de răcire şi comutatoarele de reţea, va ajunge la 96 de gigawaţi la nivel global, până în 2026, iar operaţiunile care folosesc inteligenţa artificială (AI) vor consuma peste 40% din această energie.
Raportul estimează că, pe fondul acestor inovaţii tehnologice, deepfake-ul (videoclipuri, fotografii şi materiale audio care par reale, dar sunt generate de instrumente bazate pe AI) devine o sursă de îngrijorare ce impulsionează organizaţiile să-şi îmbunătăţească nivelul de securitate şi de verificare a conţinutului digital.
„Pentru a detecta conţinutul fals şi a crea standarde de verificare a autenticităţii conţinutului, organizaţiile ar trebui să acorde o atenţie sporită instrumentelor şi furnizorilor care folosesc date de calitate, din surse variate, precum şi colaborării cu alte companii din diverse industrii. În acelaşi timp, raportul subliniază că utilizatorii finali ar trebui încurajaţi să verifice informaţiile din surse de încredere şi să folosească autentificarea în mai mulţi paşi pentru a limita riscurile asociate cu deepfake”, consideră specialiştii.
În acest context, raportul prognozează că piaţa se va stabiliza la doar doi sau trei jucători de SVOD, completaţi de agregatori, ce vor crea oferte care permit accesul la mai multe surse de conţinut. Acest model este deja vizibil în SUA, Marea Britanie şi Franţa, dar şi în Europa Centrală, unde 25% din totalul abonamentelor SVOD sunt indirecte, obţinute prin furnizorii de servicii TV cu plată sau de telecomunicaţii.
Ediţia de anul acesta a raportului Deloitte TMT Predictions oferă o perspectivă asupra tendinţelor din domeniul tehnologiei, media şi telecomunicaţii care pot perturba şi transforma ecosistemele de afaceri şi de consum din întreaga lume.