Transformarea transportului în Lagos prin utilizarea căilor navigabile
Vânzătoarea nigeriană Ivy Junaid povestește cum călătoria zilnică de 30 de minute de pe continentul Lagos către districtul de afaceri insular al orașului i-a schimbat viața. Ceea ce odată era un coșmar de trei ore pentru a ajunge la muncă, cu plecare înainte de răsărit și trafic aglomerat, s-a transformat într-o cursă rapidă pe apele lagunei Lagos, cu ajutorul unei bărci.
„Poți, de fapt, să te dai jos din pat atunci când ai nevoie. Mănânci micul dejun acasă, te îmbraci și te îmbarci în barcă, iar 30 de minute mai târziu ești pe apă,” a declarat Junaid, angajată în domeniul telecomunicațiilor. „Este cu adevărat o situație salvatoare pentru majoritatea dintre noi.”
Planuri de extindere a transportului pe apă
Flancat de ape lagunare și Oceanul Atlantic, Lagos, capitala economică a Nigeriei, a utilizat de mult timp căile sale navigabile ca alternativă la drumurile haotice ale megacității. Însă, în curând, mai mulți navetiști, asemănători cu Junaid, din orașul cu 20 de milioane de locuitori ar putea călători cu barca, în cadrul unor planuri de extindere masivă a transportului pe apă și de multiplicare a numărului de pasageri.
Cu o investiție de aproximativ 410 milioane de euro din partea agenției de dezvoltare franceze AFD și a instituțiilor Uniunii Europene, programul, cunoscut sub denumirea de Omi Eko sau Lagos Water în limba Yoruba, vizează, de asemenea, reducerea emisiilor de carbon printr-o flotă de feriboturi electrice.
Dificultățile transportului rutier
Deși majoritatea locuitorilor din Lagos trăiesc pe partea continentală a orașului, multe birouri și locuri de muncă se află în zona insulelor, precum Victoria Island, Ikoyi, Lagos Island și Lekki, legate printr-o serie de poduri. Aceasta înseamnă că traficul rutier către insule dimineața și înapoi către continent după muncă poate fi extrem de aglomerat. Chiar și un mic accident pe un pod sau lucrările de reparație pot provoca cozi de kilometri întregi.
Drumurile proaste și inundațiile din timpul sezonului ploios, împreună cu haosul generat de „Danfo”, microbuzele informale care aglomerează drumurile, complică și mai mult situația.
Planuri ambițioase pentru transportul public
Guvernul de stat are deja planuri ambițioase pentru un transport public mai integrat, pe măsură ce Lagos se îndreaptă spre a deveni cea mai populată oraș a lumii până la sfârșitul secolului. Liniile de tren intracity și benzile dedicate pentru autobuze, alimentate de rutele mai mici de microbuze, au ca scop reducerea traficului.
Cu apă pe toate laturile, transportul pe apă se dovedește a fi o soluție evidentă, iar finanțatorii proiectului cred că aceasta ar putea fi replicată și în Camerun și Coasta de Fildeș.
„Am considerat căile navigabile ca pe o potențială bijuterie în coroana noastră pentru a debloca traficul pe drumuri,” a declarat managerul general al Autorității pentru Căi Navigabile din Lagos, Oluwadamilola Emmanuel.
Provocările transportului pe apă
Expertul în transport Samuel Odewumi de la Universitatea de Stat din Lagos afirmă că actuala administrație din Lagos va trebui să se asigure că noua dezvoltare este sustenabilă. „Nu există dezavantaje, ci doar avantaje pentru statul Lagos în ceea ce privește transportul pe apă,” a spus el. „Dar de-a lungul anilor, dezvoltarea a fost inconsistentă.”
Alte probleme precum dragajul, prețurile combustibilului, calitatea și siguranța pontoanelor și a bărcilor vor trebui abordate, a adăugat el.
Șeful autorității pentru căi navigabile, Emmanuel, speră că proiectul va crește numărul pasagerilor de barcă de la aproximativ 2% din totalul navetiștilor în prezent la aproximativ 10%. „Vom transporta aproximativ 10 milioane de oameni lunar,” a declarat el.