Problemele turismului excesiv în 2024
Soneria de la casa lui Martinho de Almada Pimentel este intenționat evazivă, iar el preferă să fie astfel. Este o sfoară lungă care, atunci când este trasă, sună o clopotniță pe acoperiș, anunțându-l că cineva se află în fața conacului său de pe versantul muntelui. Construită de străbunicul său în 1914, clădirea reprezintă un simbol al intimității.
În această vară a „overtourismului”, Pimentel nu se bucură de prea multă intimitate. Călătorii blocați în trafic, în afara zidurilor însorite ale Casa do Cipreste, observă uneori clopotul și trag de sfoară „pentru că e amuzant”, spune el. Cu feroneria deschisă, poate simți mirosul de gaze de eșapament și aude „tuk-tuk”-urile scuterelor supradimensionate, denumite astfel după sunetul pe care îl fac. De asemenea, simte frustrarea celor 5.000 de vizitatori pe zi, care sunt nevoiți să aștepte la rând în jurul casei, pe serpentinele înguste ce duc către Palatul Pena, fostul refugiu al regelui Ferdinand II.
„Acum sunt mai izolat decât în timpul COVID-ului”, a spus Pimentel, care trăiește singur, într-un interviu pe verandă. „Acum încerc să nu ies. Ce simt este: furie.”
Impactul turismului global în era post-pandemie
Aceasta este o poveste despre ce înseamnă a fi vizitat în 2024, primul an în care turismul global este așteptat să stabilească recorduri de la începutul pandemiei de coronavirus, care a oprit mare parte din viața de pe Pământ. Wanderlust-ul este în creștere, mai degrabă decât să se stabilizeze, fiind alimentat de dorința de a călători după perioada de restricții, campaniile de nomadism digital și așa-numitele vize de aur, despre care se spune că contribuie parțial la creșterea prețurilor locuințelor.
Oricine a fost atent în această vară a „overtourismului” este familiarizat cu consecințele tot mai mari din întreaga lume: ambuteiaje în locuri de vis. Raportări despre lucrătorii din industrie care trăiesc în corturi. Și proteste „anti-turism” menite să rușineze vizitatorii în timp ce iau masa – sau, așa cum s-a întâmplat în Barcelona în iulie, să îi ude cu pistol cu apă.
Protestele locale și gestionarea turismului
Aceste demonstrații sunt un exemplu al modului în care localnicii folosesc puterea numărului lor și rețelele sociale pentru a le da liderilor destinațiilor un ultimatum: Gestionează mai bine această problemă sau ne vom speria turiștii – care ar putea cheltui cei 11,1 trilioane de dolari pe an în altă parte. Prețurile locuințelor, traficul și gestionarea apei sunt pe toate listele de priorități.
Poate că unii ar putea spune că este o problemă pentru persoanele înstărite care locuiesc în locuri demne de vizitat. Dar aceasta este mai mult decât o problemă pentru cei bogați.
„Să nu pot să chem o ambulanță sau să îmi fac cumpărăturile este o problemă pentru oamenii înstăriți?” a spus Matthew Bedell, un alt rezident din Sintra, care nu are nicio farmacie sau magazin alimentar în centrul districtului desemnat de UNESCO. „Acestea nu mi se par probleme specifice oamenilor bogați.”
Expresia în sine descrie, de obicei, punctul de cotitură în care vizitatorii și banii lor nu mai beneficiază rezidenții, ci cauzează daune prin degradarea siturilor istorice, supraaglomerarea infrastructurii și îngreunarea vieții celor care locuiesc acolo.
Este un hashtag care le oferă un nume protestelor și ostilităților pe care le-ai observat pe parcursul verii. Dar dacă privești mai în profunzime, vei descoperi probleme mai complicate.
Creșterea turismului și impactul său asupra comunităților locale
Prețurile locuințelor, influențate de închirierile pe termen scurt, cum ar fi Airbnb, au devenit o problemă comună pentru multe comunități din întreaga lume, de la Spania până la Africa de Sud. Multe localități încurajează un turism de „calitate”, definit în general printr-o mai mare considerație din partea vizitatorilor față de rezidenți, evitând comportamentele deranjante, cum ar fi consumul excesiv de alcool, fotografiile intruzive și alte alegeri discutabile.
Potrivit unei analize realizate pentru Organizația Mondială a Comerțului de Joseph Martin Cheer de la Universitatea Western Sydney și Marina Novelli de la Universitatea Nottingham, „overtourismul” este, de asemenea, un fenomen social. În China și India, de exemplu, locurile aglomerate sunt mai acceptate social. „Aceasta sugerează că așteptările culturale legate de spațiul personal și de exclusivitate diferă.”
Sezonul estival 2023 și previziunile pentru turism
Verile din 2023 au fost marcate de haosul călătoriilor, cu aeroporturi și companii aeriene copleșite, iar pașapoartele au fost un coșmar pentru călătorii din Statele Unite. Totuși, spre sfârșitul anului, au apărut semne că fenomenul de „revenge travel” generat de COVID-19 se accelerează.
În ianuarie, agenția turismului a Națiunilor Unite a prezis că turismul mondial va depăși recordurile stabilite în 2019 cu 2%. Până la sfârșitul lunii martie, agenția a raportat că peste 285 de milioane de turiști au călătorit internațional, cu aproximativ 20% mai mult decât în primul trimestru din 2023. Europa a rămas cea mai vizitată destinație.
Consiliul Mondial pentru Călătorii și Turism a prognozat în aprilie că 142 din cele 185 de țări analizate vor stabili recorduri în turism, generând 11,1 trilioane de dolari la nivel global și oferind 330 de milioane de locuri de muncă.
Problemele generate de turism în Spania
Dincolo de aspectele financiare, anul acesta au apărut și probleme în paradis, Spania fiind în centrul atenției cu probleme legate de gestionarea apei, creșterea vertiginoasă a prețurilor locuințelor și scandaluri generate de turiștii care consumau alcool. Protestele au izbucnit în întreaga țară încă din martie, când graffiti în Malaga a îndemnat turiștii să „se întoarcă acasă”. Mii de protestatari au demonstrat în Insulele Canare împotriva vizitatorilor și construcțiilor care copleșeau serviciile de apă și ridicau prețurile locuințelor. În Barcelona, protestatarii îi umileau pe cei considerați turiști și le stropseau cu apă pe cei care mâncau în aer liber pe celebra stradă Las Ramblas.
Reguli stricte pentru turiști în Japonia
În Japonia, unde sosirile de turiști, alimentate de yenul slab, erau așteptate să stabilească un nou record în 2024, Kyoto a interzis accesul turiștilor în anumite alei. Guvernul a impus limite pentru persoanele care urcă pe Muntele Fuji. În Fujikawaguchiko, un oraș care oferă unele dintre cele mai bune vederi ale conului perfect al muntelui, liderii au instalat un ecran mare negru într-o parcare pentru a descuraja aglomerarea turiștilor. Se pare că turiștii au ripostat tăind găuri în ecran la nivelul ochilor.
Provocările călătoriilor aeriene și impactul asupra mediului
Călătoriile aeriene au devenit, între timp, tot mai neplăcute, a raportat guvernul american în luna iulie. UNESCO a avertizat cu privire la posibilele daune cauzate zonelor protejate. În același timp, Fodor’s a lansat „No List 2024”, îndemnând oamenii să reconsidere vizitarea unor locuri afectate, inclusiv în Grecia și Vietnam, dar și în zone cu probleme de gestionare a apei din California, India și Thailanda.
Oportunități pentru destinații mai puțin cunoscute
Destinațiile care nu sunt încă foarte populare încearcă să profite de campaniile de „de-tourism”, cum ar fi campania „Stay Away” din Amsterdam, destinată tinerilor petrecăreți. Campania „Welcome to MonGOlia”, de exemplu, îi îndeamnă pe vizitatori să descopere țara lui Genghis Khan. Vizitele în Mongolia din partea turiștilor străini au crescut cu 25%.
Creșterea Turismului în Portugalia: Provocări și Soluții
Turismul în Portugalia cunoaște o expansiune rapidă, ceea ce a condus la o dezbatere intensă despre gestionarea acestuia. Unele voci din domeniu susțin că termenul „overtourism” este deja depășit, având în vedere că experiența turistică depinde în mare măsură de succesul sau eșecul managementului mulțimilor.
Michael O’Regan, lector în turism și evenimente la Universitatea Glasgow Caledonian, afirmă că “overtourism” a devenit un cuvânt la modă care nu reflectă realitatea. Multe dintre protestele împotriva turismului nu sunt direcționate către turiști, ci către liderii care permit ca localnicii să nu beneficieze de pe urma turismului, devenind în schimb cei care plătesc. „A existat o reacție împotriva modelelor de afaceri pe care se bazează turismul modern și a lipsei de reacție din partea politicienilor”, a declarat el într-un interviu. Deși turismul „a revenit mai repede decât ne așteptam,” turiștii nu sunt problema. „Există o competiție globală pentru turiști. Nu putem ignora acest aspect. … Ce se întâmplă când avem prea mulți turiști? Destinațiile trebuie să efectueze mai multe cercetări.”
Provocările din Sintra
Virpi Makela, proprietara unei pensiuni la Casa do Valle din Sintra, poate descrie exact dificultățile întâmpinate de oaspeți. Aceștia o contactează adesea în anxietate, neputând să găsească proprietatea din cauza regulilor de circulație “dezorganizate” din Sintra, care par să se schimbe fără preaviz. „Există un stâlp în mijlocul drumului care se ridică și coboară și nu poți avansa fără să-ți strici mașina. Așa că trebuie să găsești o modalitate de a te întoarce, dar nu poți, așa că ești nevoit să te întorci pe drumul înapoi,” explică Makela, rezidentă în Portugalia de 36 de ani. „Și apoi oamenii devin atât de frustrați încât vin pe drumul nostru, care are și el un semn ce spune `numai vehicule autorizate`. Și blochează totul.”
Managementul Turismului
Este unanim acceptat că boom-ul turistic din Portugalia necesită o gestionare mai bună. WTTC a prezis că sectorul turismului din țară va crește cu 24% față de nivelurile din 2019, creând 126.000 de locuri de muncă suplimentare și reprezentând aproximativ 20% din economia națională. Prețurile locuințelor cresc, iar un număr din ce în ce mai mare de persoane sunt împinse în afara pieței imobiliare, parțial din cauza fluxului crescut de investitori și turiști străini care caută închirieri pe termen scurt.
Ca răspuns, Lisabona a anunțat planuri de a reduce la jumătate numărul de tuk-tuk-uri permise să transporte turiști prin oraș și a construit mai multe locuri de parcare pentru acestea, după ce localnicii s-au plâns că blochează traficul. La o distanță de 40 de minute cu trenul, municipalitatea Sintra a investit în mai multe parcări în afara orașului și locuințe pentru tineri la prețuri mai accesibile în apropierea centrului, conform biroului primarului.
Impactul asupra Vizitatorilor
Peste 3 milioane de oameni vizitează anual munții și castelele din Sintra, o regiune renumită pentru microclimatul său plăcut și peisajele spectaculoase. Primăria Sintra a anunțat prin email că acum se vând mai puține bilete pentru site-urile istorice din apropiere. De exemplu, Palatul Pena a început anul acesta să permită vânzarea a mai puțin de jumătate din cele 12.000 de bilete pe zi care erau disponibile în trecut.
Locuitorii consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente. Aceștia s-au organizat într-o asociație denumită QSintra, care militează pentru o gestionare mai eficientă a turismului în zonă.
Locuitorii cer o comunicare mai bună din partea Primăriei
Un grup de cetățeni a lansat un apel către Primăria locală, solicitând ca autoritățile să pună mai întâi interesele locuitorilor. Aceștia subliniază importanța unei comunicări eficiente și transparente cu comunitatea, ca prim pas în abordarea problemelor existente. În plus, grupul dorește să afle care este planul guvernamental pentru gestionarea vizitatorilor la un nou hotel în construcție, menit să crească numărul de nopți de cazare.
Îngrijorări legate de turismul excesiv
Locuitorii, de asemenea, cer impunerea unor limite mai stricte privind numărul de mașini și vizitatori permise în zonă. „Nu suntem împotriva turiștilor”, afirmă manifestul grupului. „Suntem împotriva haosului pe care (liderii locali) nu reușesc să-l gestioneze.” Această poziție reflectă o preocupare profundă pentru calitatea vieții comunității și utilizarea sustenabilă a resurselor locale.