Problemele cu conducta de drenaj din Lacul Varna se apropie de rezolvare
Drama de lungă durată legată de conducta de drenaj din Lacul Varna, care a afectat proiectul de adâncire a portului, începe să se clarifice. În încercarea de a corecta o eroare ce a provocat o avarie acum patru ani, cu costuri depășind 30 milioane de lei, lucrările pentru reîngroparea conductei au început miercuri. Aceste activități sunt programate să continue până la sfârșitul anului.
Un nou sistem de conducte pentru un transfer sigur al apelor uzate
Instalarea noului sistem de conducte în Lacul Varna va soluționa în mod definitiv problema transferului sigur al apelor uzate. „De-a lungul timpului, am fost martorii mai multor incidente cauzate de fisuri în conducta existentă, ceea ce a dus la scurgeri de ape uzate,” a declarat primarul orașului, Blagomir Kocev, conform unui comunicat al primăriei.
El a adăugat că de această dată conducta va fi de o calitate superioară, va fi instalată mai adânc și va beneficia de o protecție mai bună împotriva deteriorărilor mecanice. Această conductă a fost instalată pe fundul lacului în 2009, la acel moment costurile fiind de 10 milioane de lei. Lucrările actuale, menite să corecteze greșeala de a nu fi îngropată anterior, sunt estimate la aproximativ 22 milioane de lei. Astfel, cheltuielile inițiale ale proiectului s-au dublat și vor fi acoperite din bugetul de stat.
Originea problemelor cu conducta
De ce a creat o simplă conductă o astfel de problemă? Între 2019 și 2020, conducta a fost avariată de ancora unui vas necunoscut, provocând scurgeri de ape uzate în lac. Atunci a devenit clar că, încă de la instalare în 2009, conducta ar fi trebuit să fie îngropată sub fundul lacului, dar în realitate a fost lăsată neprotejată. Pentru această lucrare incompletă s-au cheltuit aproximativ 10 milioane de lei, cea mai mare parte fiind asigurată prin programul ISPA. Lucrările de construcție au fost realizate de o companie grecească, selectată printr-o licitație publică.
Planuri de extindere a portului Varna
Scopul conductei este de a transporta apele uzate din mai multe cartiere și zone rezidențiale din Varna. În timp ce autoritățile locale de atunci (primar fiind Ivan Portnih de la GERB) căutau soluții pentru repararea infrastructurii avariate, în 2020 a început proiectul întreprinderii de stat „Infrastructura Portuară” (DPP) pentru adâncirea canalelor 1 și 2 ale portului Varna, permițând astfel accesul navelor mai mari. Proiectul, cu o valoare de peste 400 milioane de lei, a fost realizat printr-o procedură de atribuire internă, unde DPP a delegat lucrările către „Construcții și Restaurări de Transport” (TSV), care apoi a subcontractat anumite activități.
Decizii și perspective de viitor
Între timp, în timp ce se desfășurau lucrările de dragare, conducta problematică a fost reparată, dar a rămas pe fundul lacului. De-a lungul anilor, instituțiile s-au împărțit responsabilitățile privind sursele de finanțare necesare pentru reîngroparea acesteia. În 2023, a devenit evident că conducta împiedică finalizarea adâncirii canalelor portuare. Fostul ministru al transporturilor, Hristo Alexiev, a declarat în fața parlamentarilor că ministerul are dialog activ cu primăria Varna și s-a discutat despre posibilitatea ca aceasta să își asume angajamentul financiar, iar DPP să efectueze reîngroparea conductei pentru a maximiza efectul investițiilor.
Cu toate acestea, primăria a decis ulterior să solicite fonduri de la Ministerul dezvoltării regionale (MDR). Spre sfârșitul anului 2023, a fost anunțată o licitație publică pentru selectarea unui antreprenor care să se ocupe de noua reîngropare a conductei.
Reabilitarea sistemului de canalizare din Varna
În aprilie, s-a confirmat că lucrările de reabilitare a rețelei de canalizare din Varna au fost incluse în noul proiect al bugetului municipal. Acest proiect vizează modernizarea unei porțiuni semnificative a infrastructurii de apă, cu un cost estimat de aproximativ 22 milioane de leva, conform declarațiilor primarului orașului.
Detalii despre noul proiect
Proiectul preconizează înlocuirea unui tronson de aproximativ 820 de metri de țeavă. Noua țeavă, fabricată din poliethilenă de înaltă densitate, a fost deja livrată și este în curs de instalare. Aceasta prezintă caracteristici mecanice superioare comparativ cu vechea țeavă, care a suferit avarii semnificative.
Progrese în lucrări
Inginerul Ilia Stoichev, manager al companiei de construcții „Hidroremont IG” OOD, a declarat că au început activitățile de identificare a segmentelor de țeavă deteriorate, unde se va efectua deconectarea și instalarea noii țevi. Aceasta va fi așezată la o adâncime de 22 de metri sub nivelul apei și va fi îngropată la 4 metri sub fundul apei. De asemenea, se va realiza o umplutură de protecție, pentru a preveni deteriorarea viitoare a infrastructurii.
Măsuri de protecție
Primarul Kocev a specificat că structura va beneficia de o protecție suplimentară în anumite zone, incluzând umpluturi și cofraje din beton, pentru a evita impactul cu navele care circulă pe apă. Lucrările de excavație au început la începutul lunii august în canalul 1, iar până acum s-au excavat aproximativ 24-25 de mii de metri cubi, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din totalul necesar.
Resurse umane implicate
În cadrul acestui proiect sunt angajate aproximativ 60 de persoane, formând echipe de lucru terestre, maritime și subacvatice. Durata totală estimată a lucrărilor este de aproximativ 8 luni, cu planuri de finalizare a 80% din activități până la sfârșitul anului 2024.
Controverse legale
În urma avariei și a poluării apei, fostul primar Ivan Portnih a fost acuzat de neglijență. O anchetă penală a fost deschisă de Parchetul din Varna în iunie 2020, având în vedere suspiciuni de fraudă documentară și gestionare defectuoasă a fondurilor europene. Acuzațiile au fost formulate în decembrie 2022, iar recent, instanța a returnat actele de acuzare pentru a fi revizuite. De asemenea, au fost implicate și două persoane tehnice în acest caz, materialele referitoare la acestea fiind transmise autorităților europene competente.