Vânzările de produse alimentare din UE-27 continuă să crească, în ciuda diferitelor provocări economice și a unei perioade de emoții mixte pentru europeni din cauza tarifelor SUA, a declarat Camera de Comerț și Industrie din Pireu (PCCI) într-un comunicat, cu ocazia raportului european “Starea comerțului cu amănuntul de produse alimentare din Europa 2025” recent publicat de McKinsey & Company și EuroCommerce.
Potrivit PCCI, volumele de vânzări au crescut din nou în ultima perioadă, deși încet, unele segmente au crescut în preferințele consumatorilor, iar inteligența artificială a creat valoare adăugată pentru unele lanțuri alimentare și supermarketuri mari. Vânzările de produse alimentare din Europa au crescut cu 2,4% în termeni reali, ușor peste inflația medie a prețurilor alimentelor de 2,3%.
Cu toate acestea, provocările rămân, caracterizate de presiunea economică, comportamentul precaut al consumatorilor și cheltuielile limitate. Ofertele și mărcile private continuă să câștige cotă de piață, dar într-un ritm mai lent. Mai exact, 1 din 4 consumatori cumpără acum alimente conform opțiunilor mai scumpe, reflectând creșterea apetitului pentru alimentația sănătoasă și stabilizarea cifrei la 25%, după doi ani de declin puternic.
Raportul european, printre altele, prezintă cele mai răspândite tendințe care vor afecta industria începând cu 2025.
Cele nouă tendințe care vor caracteriza piața europeană de produse alimentare în următorii cinci ani, până în 2030, sunt următoarele:
– rata scăzută de creștere de 0,2%,
– creșterea mărcilor private cu 1,0%-3,0% și tranziția către mărci private,
– creșterea cu 7,0% a preferinței pentru produse alimentare sănătoase,
– 77% din Generația Z nu gătește, ci cumpără mâncare la pachet, în comparație cu 33% din generația baby boomers,
– apariția unei noi categorii de consumatori, cu o creștere a veniturilor de 4,0%-6,0%,
– scăderea cu 3,0% a intenției de a cumpăra produse prietenoase cu mediul,
– creșterea cu 30% a fuziunilor și achizițiilor de afaceri de retail,
– accelerarea cu 2,9x a randamentelor companiilor care investesc în utilizarea tehnologiei,
– creșterea anuală cu 20% a publicității profesionale în retail.