”Există un proiect de ordonanță care încearcă să creeze această plasă de siguranță și să dea autorităților relevante un mecanism transparent obligatoriu. Și să spunem, care să blocheze orice amenințare gravă la adresa valorilor supremelor care se află în Constituția României. Eu mi-am scris 5 elemente pe care le pot construi de argument pentru această ordonanță de urgență.
Ea trebuie să respecte drepturile fundamentale. Doi: trebuie să protejeze democrația și procesul electoral pentru că toată lumea a sesizat că aici am avut un probleme. Trebuie să combată discursul de ură și de incitare la violență, care a fost ceva pe care nu l-am crezut în România și care a depășit capacitatea de a reacționa a unei autorități a statului român. Orice proces trebuie să fie transparent și responsabil și trebuie să protejeze, la final, și securitatea națională a acestei societăți ”, a spus președintele ANCOM.
Acesta a explicat că din perspectiva protejării procesului electoral utilizatorul platformelor online este ”sub o formă sau alta influențat fie de interferențe străine, fie de o dezinformare crasă, făcută de un conținut neautentic de ferme de boți, care n-au nicio legătură cu nimic ce este legat de o persoană, ci sunt construcții neautentice care creează și diseminează într-un interval foarte scurt de timp, un conținut definit de construcții neautentice”.
Preşedintele ANCOM a adăugat că pentru un proces democratic și transparent, decizia de a elimina conținutul din online trebuie să poată fi contestată în instanță.
”Trebuie să eliminăm conţinutul care incită la ură şi la violenţă din mediul online. Şi mediul online, din punctul meu de vedere, trebuie fie un mediu sigur. Decizia de blocare a conţinutului legal trebuie să fie transparentă şi predictivă, adică decizia trebuie să poată să fie blocată, să poată să fie contestată în instanţă – este obligatoriu, dacă vrei să arăţi că procesul este democratic şi este transparent. Altfel se vor ridica foarte multe întrebări. Deci acesta va fi un mecanism de echilibru şi control”, a declarat preşedintele ANCOM.
Ordonanța ar trebui să fie aprobată în ”perioada următoare”, potrivit reprezentanților ANCOM.
În plus, România va efectua pe 27 martie un exercițiu de simulare a unui mecanism de reacție rapidă care să permită raportarea și eliminarea rapidă a conținutului ilegal și neautentic de pe platformele de social media în contextul alegerilor prezidențiale din luna mai.
Mecanismul a fost lansat de Comisia Europeană în cazul în care se încălcă legislația electorală pe rețelele sociale în statele membre în care se desfășoară alegeri.
”Pe 27 martie, noi vom face un exercițiu în care autoritățile relevante ale statul român împreună cu Comisia Europeană și platformele vom reacționa la astfel de scenarii. Sunt scenari. Și noi acum așteptăm, ca omologii noștri din Germania să ne transmită lecții învățate din partea lor astfel încât să putem și noi să discutăm cu autorități relevante din statul român.
Dar acel exercițiu pe care îl vom face pe 27 martie ne va permite să simulăm scenarii reale înainte de campania electorală. Sunt implicate autoritățile relevante de statul român, platformele, Comisia Europeană, ONG-uri și Autoritatea Electorală Permanentă care transmite deciziile BEC către marile platforme”, a spus Valeriu Zgonea în cadrul unei întâlniri cu presa.
Prin acest exercițiu, autoritățile își doresc să ruleze niște scenarii raportate la legislația țării.
”Scenarii absolut ipotetice, în absurd, nu discutăm despre nicio țară, despre niciun candidat, despre nimic. Să vedem cum ar fi și timpul de răspuns, dar și soluțiile avute la îndeplinit. Fără îndoială că acolo s-ar putea să vedem unele slăbiciuni. Este foarte bine că le vedem înainte”, a explicat, la rândul său, Călin Zvancea-Cozan director executiv în cadrul ANCOM.
Cei doi oficiali împreună cu Pavel Popescu, vicepreședinte ANCOM, au discutat în cadrul unui seminar de presă despre implementarea și aplicarea Regulamentului Serviciilor Digitale (DSA) în România în contextul alegerilor prezidențiale.
În ce priveşte relaţiile cu marile platforme sociale, reprezentanţii ANCOM au spus că lucrurile s-au mai schimbat faţă de anul trecut. TikTok are “o reacţie mult mai coordonată”, au spus reprezentanţii ANCOM, adăugând că discuţiile se poartă cu un reprezentant “indirect” din Polonia. “ Google are un reprezentant naţional stabilit aici. Cu Meta discutăm doar cu reprezentanţi care vin din Polonia. La fel cu TikTok. Cu TikTok avem şi o companie care cred că face pentru ei zona de consultanţă”.