Deficitul bugetar al României în primele șase luni ale anului
Guvernul României a înregistrat un deficit bugetar de 3,6% din PIB, echivalent cu 63,67 miliarde lei, în primele șase luni ale acestui an. Această cifră este în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut, când deficitul a fost de 2,32% din PIB, adică 37,21 miliarde lei.
Proiecția pentru întregul an
Se estimează că deficitul bugetar pentru întregul an va ajunge la 5% din PIB, aproximativ 87 miliarde de lei. Aceste cifre reprezintă o provocare pentru autorități în contextul actual al economiei.
Situația din luna iunie
În luna iunie, deficitul a crescut cu doar 3,56 miliarde de lei, reprezentând 0,2% din PIB. Acest ritm de creștere este mai lent în comparație cu primele luni ale anului. Este de menționat că finanțele statului sunt de obicei mai stabile în lunile de vară. Cu toate acestea, deficitul din iunie este semnificativ mai mare decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, când a fost de doar 0,02% din PIB.
Taxa pe lux: o modalitate de a impozita bunurile de valoare
În România, taxa pe lux este o modalitate de a impozita bunurile de valoare, cum ar fi mașinile scumpe. Chiar și pentru o mașină cu o valoare de 100.000 de euro, impozitul plătit este mai mic decât costul unui plin de benzină. Această taxă este percepută de către persoanele care dețin astfel de bunuri și trebuie plătită anual în funcție de valoarea acestora.
Situația fiscală din România
În ceea ce privește situația fiscală din România, trebuie să luăm în considerare deficitul exprimat în termeni cash, care a fost influențat semnificativ în primele luni ale anului curent de cheltuielile amânate din finalul anului precedent. Aceste amânări la plată au avut un impact asupra deficitului cash, dar nu au influențat deficitul ESA, raportat de către Comisia Europeană.
Veniturile totale în primele 6 luni ale anului 2024 au însumat 275,5 miliarde lei, înregistrând o creștere de 13,5% față de aceeași perioadă a anului anterior. Această creștere a fost susținută de încasările din venituri curente, cum ar fi contribuțiile de asigurări, TVA, impozitul pe salarii, impozitul pe profit și veniturile nefiscale.
Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 24,92 miliarde lei, înregistrând o creștere de 20,4% față de anul precedent. Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 20,3%, depășind evoluția fondului de impozitare.
Impactul modificărilor legislative asupra salariilor și impozitelor
Salariile din economie au fost influențate de modificările reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din diverse sectoare, cum ar fi construcțiile, agricultura, industria alimentară și IT-ul. Aceste schimbări au avut un impact semnificativ asupra evoluției acestor categorii de încasări.
Scăderea impozitelor pentru salarii și creșterea salariului minim garantat
Prin adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 93/2023 și a Legii nr. 296/2023, facilitățile fiscale acordate salariaților au fost modificate, ceea ce a dus la o scădere a impozitelor pe salarii. În plus, majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată conform Hotărârii de Guvern nr. 900/2023 a avut un impact pozitiv asupra veniturilor salariale.
Creșterea încasărilor din impozitele pe venituri și pensii
Încasările din impozitul pe venituri și din pensii au înregistrat o creștere semnificativă, cu 58,2% și, respectiv, 13%. Acest lucru reflectă o îmbunătățire a situației economice generale și a capacității de plată a contribuabililor.
Impactul negativ al impozitului pe dividende
În ciuda îmbunătățirii generale a situației, încasările din impozitul pe dividende au rămas în teritoriul negativ, cu o scădere de 11,5%. Această evoluție poate fi atribuită efectului de bază ridicat din ianuarie 2023, când a avut loc o creștere semnificativă a dividendelor.
Contribuțiile de asigurări înregistrate în 2022
În cursul anului 2022, contribuțiile de asigurări au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 92,75 miliarde lei. Această creștere de 20,8% față de anul precedent a depășit evoluția fondului de salarii din economie.
Factorii care au influențat evoluția contribuțiilor
Evoluția acestor încasări a fost influențată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator. De asemenea, majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară au contribuit la această creștere semnificativă.
În schimb, restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii a avut un impact negativ asupra evoluției contribuțiilor, generând un efect bugetar de -0,14 miliarde lei.
Astfel, contribuțiile de asigurări au înregistrat o creștere semnificativă în 2022, datorită modificărilor legislative și majorărilor salariale, care au avut un impact pozitiv asupra veniturilor din acest sector.
Creșterea încasărilor fiscale în primul semestru al anului 2024
În primele șase luni ale anului 2024, încasările din impozitul pe profit au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la suma de 15,54 miliarde lei. Această creștere de 22% față de aceeași perioadă a anului trecut a fost susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri de la agenții economici și impozitul pe profit de la băncile comerciale.
Mai mult, încasările nete din TVA au însumat 57,1 miliarde lei, înregistrând o creștere de 17,3% față de anul anterior. De asemenea, valoarea restituirilor de TVA a crescut cu 3,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la 14,96 miliarde lei în primul semestru al anului 2024.
Evoluția pozitivă a încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost influențată și de modificările fiscale aduse prin Legea nr. 296/2023, care a inclus creșterea cotei de TVA pentru alimente. Aceste schimbări au contribuit la consolidarea veniturilor fiscale în prima jumătate a anului 2024.
Beneficii fiscale pentru produse și servicii de înaltă eficiență
Guvernul a anunțat introducerea unor beneficii fiscale pentru produse și servicii care promovează eficiența energetică și protecția mediului înconjurător. Aceste beneficii includ scutiri de taxe pentru produsele cu zahăr adăugat peste 10g la 100g, precum și facilități fiscale pentru livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență.
Creștere semnificativă a veniturilor din accize
Într-o veste îmbucurătoare, veniturile din accize au crescut cu 10,8%, ajungând la suma de 19,63 miliarde lei. Această creștere a fost susținută în special de încasările din accizele pentru produsele energetice, care au înregistrat o creștere de 20,2%. Consumul de carburanți a avut o evoluție pozitivă, contribuind la această creștere. De asemenea, încasările din accizele pentru produsele din tutun au înregistrat o scădere mai mică, de doar 1,8%, datorită unei creșteri semnificative în perioada mai-iunie a acestui an.
Situația Financiară a României în Primul Semestru al Anului 2024
Veniturile fiscale provenite din accize au înregistrat o volatilitate ridicată în primele șase luni ale anului 2024, influențată de politicile operatorilor economici în ceea ce privește depozitarea fiscală a produselor accizabile. Aceste venituri au contribuit semnificativ la bugetul general consolidat.
Veniturile nefiscale au totalizat 26,64 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 19,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, în principal datorită încasărilor din dividende. În același timp, sumele rambursate de Uniunea Europeană au înregistrat o scădere de 11,7%, ajungând la 19,15 miliarde de lei, în contul plăților efectuate și donațiilor primite.
Cheltuielile bugetului general consolidat au însumat 339,17 miliarde de lei, înregistrând o creștere nominală de 21,2% față de aceeași perioadă a anului precedent. Raportate la Produsul Intern Brut, cheltuielile din primele șase luni ale anului 2024 au reprezentat 19,2% din PIB, în creștere cu 1,8 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, când erau de 17,4% din PIB.
Cheltuielile de personal au înregistrat o creștere de 23,1%, ajungând la 77,65 miliarde de lei, reflectând angajamentele din sectorul public și semnalele de creștere economică. Aceste aspecte evidențiază o dinamică complexă a situației financiare a României în prima jumătate a anului 2024.
Analiza cheltuielilor publice în România
Cheltuielile de personal în România au crescut semnificativ, reprezentând acum 4,4% din PIB. Această creștere este determinată în principal de majorările salariale acordate în anul 2023, care au dus la o creștere de 0,5 puncte procentuale față de anul precedent.
În ceea ce privește cheltuielile cu bunuri și servicii, acestea au înregistrat o creștere de 24,9%, ajungând la 45,07 miliarde de lei. Bugetele locale au beneficiat de o creștere de 17,8%, iar bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate a crescut cu 27%, pentru decontarea medicamentelor și a medicamentelor utilizate în programele de sănătate.
Cheltuielile cu dobânzile au fost de 17,61 miliarde de lei, în creștere cu 1,66 miliarde de lei față de anul precedent. Aceste cheltuieli reflectă o presiune suplimentară asupra bugetului, care trebuie gestionată cu atenție pentru a asigura sustenabilitatea financiară a țării.
Cheltuieli sociale în creștere
Cheltuielile cu asistența socială au înregistrat o creștere de 12,3% în comparație cu anul precedent, ajungând la 109,76 miliarde lei. Această evoluție a fost determinată în principal de majorările salariale din ianuarie 2024, care au dus la creșterea punctului de pensie și a pensiei minime conform Legii nr. 360/2023.
De asemenea, cheltuielile au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale, care au totalizat 1,93 miliarde lei în primele șase luni ale anului 2024.
În ceea ce privește subvențiile, acestea au însumat 9,06 miliarde lei, majoritatea fiind acordate pentru transportul de călători și sprijinirea producătorilor.
Cheltuielile bugetului de stat
Ministerul Finanțelor a alocat sume importante pentru diferite categorii de cheltuieli. Un procent semnificativ din totalul subvențiilor a fost destinat sectorului agricol, dar și pentru compensarea consumului de energie electrică și gaze naturale pentru consumatorii noncasnici.
Pe lângă acestea, au fost alocate și alte sume importante, cum ar fi burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, despăgubiri civile, precum și sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.
Proiecte finanțate din fonduri externe
O altă parte semnificativă din cheltuielile bugetului de stat au fost destinate proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană pentru agricultură. Aceste cheltuieli au fost deosebit de importante pentru dezvoltarea diverselor sectoare și programe de investiții.
Creștere semnificativă a investițiilor în România
În primul trimestru al anului, investițiile în România au înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 46,27 miliarde lei. Aceasta reprezintă o creștere de 41% față de aceeași perioadă a anului precedent, când investițiile erau evaluate la 32,8 miliarde lei.
Această creștere semnificativă indică un interes crescut din partea investitorilor în economia românească. Guvernul ar trebui să continue să promoveze un mediu de afaceri stabil și predictibil, pentru a menține această tendință ascendentă a investițiilor pe termen lung.