Interesul pentru construcția ocolitoarelor în Burgas
Un număr de șapte participanți și-au exprimat interesul pentru licitația organizată de Primăria Burgas, privind construcția ocolitoarei sudice a orașului. Valoarea estimată a proiectului depășește 140,2 milioane de leva fără TVA, incluzând toate etapele de inginerie, adică proiectare, construcție și supervizare tehnică. Lungimea totală a secțiunii planificate este de 3,43 km, ceea ce înseamnă că costul pe kilometru va ajunge aproape de 41 milioane de leva fără TVA.
Detalii despre licitație
Licitația a fost lansată de autoritățile locale pe 20 iunie, iar acum trei zile au fost deschise ofertele companiilor. Printre acestea se numără unele dintre cele mai mari firme de construcții din domeniul infrastructurii din țară. În documentele de licitație se menționează că 3 milioane de leva fără TVA sunt alocate pentru realizarea proiectului tehnic de investiții, iar pentru construcția propriu-zisă s-au prevăzut peste 136,7 milioane de leva fără TVA. De asemenea, 500.000 de leva fără TVA sunt destinați pentru supervizarea tehnică. Documentația subliniază că finanțarea nu este asigurată în momentul deschiderii procedurii, menționând totuși că în bugetul pentru 2024 sunt prevăzute puțin peste 8,3 milioane de leva fără TVA.
Caracteristici ale proiectului
Conform planului, această secțiune va face parte din viitoarea ocolitoare a orașului, care va conecta ocolitoarea nordică (finalizată anul trecut) cu drumul spre orașele Sozopol și Tsarevo. Scopul este eliminarea traficului de tranzit din oraș. Această cale de acces va facilita transportul între cartierul „Meden Rudnik” și drumul național I-9 și, de acolo, spre Burgas și localitățile de pe litoralul sudic al Mării Negre. Proiectul include și construirea unui pod de 950 de metri peste Lacul Burgas.
Conexiunea va străbate periferia cartierului, fiind amplasată pe partea sudică, unde se va conecta cu porțiunea existentă a străzii „Kooperator” și bulevardul „Alexander Georgiev – Kodjakafaliya” la drumul național I-9. Pentru integrarea acestei conexiuni cu porțiunea deja construită a străzii „Kooperator” va fi necesară atât proiectarea, cât și finalizarea străzii. De asemenea, sunt prevăzute intersecții, pasaje și piste pentru biciclete pe întreaga lungime a străzii „Kooperator” și a conexiunii, care se va conecta la pista existentă spre Krajmorie. În zonele intersecțiilor, pista pentru biciclete va fi proiectată pentru a permite trecerea fără conflicte printr-un pasaj subteran pentru biciclete.
Participanții la licitație
În această licitație de amploare, concurează un total de șapte entități, dintre care două sunt firme independente și cinci sunt consorții. Acestea includ: Unitatea „Meden Rudnik 2024”, care include „Geostroy” AD și „Putstroy-92” AD; DZZD „Burgas South”, cu „Trace Group Hold” AD și „GP Group” AD; DZZD „Cernomorie Via Bulgaria”, cu „Autostrăzi – Cernomorie” AD, „IKJ Bulgaria Consulting Engineers” SRL și „Via Pro Engineering” SRL; DZZD „Ocolitoare Sud – Burgas 2024”, cu „Infra Expert” AD și „Putengineering” AD; „Hydrostroy” AD; DZZD „Ocolitoare Sud – cartierul „Meden Rudnik”, cu „Nivel Stroy” SRL și „Geoplan Construction” SRL; „European Roads” AD.
Se remarcă faptul că unele dintre cele mai mari firme de construcții din domeniu, care au în derulare numeroase contracte cu Primăria Capitalei, cum ar fi „Trace Group Hold” AD și „GP Group” AD, s-au asociat într-un consorțiu. De asemenea, „Hydrostroy”, condusă de cunoscutul antreprenor Veliko Zhelev, concurează de asemenea în această licitație. Nu putem ignora că firmele asociate cu acesta au avut o activitate semnificativă în domeniul construcțiilor.
Legături între companii de construcții în domeniul infrastructurii rutiere
În ultimele luni, s-au observat anumite conexiuni între diversificate firme de construcții care au câștigat licitații pentru reabilitarea și întreținerea drumurilor. Printre acestea se numără și activitățile desfășurate de o companie ce se ocupă cu lucrările pe autostrada „Hemus”. De asemenea, un consorțiu condus de o firmă de renume este responsabil pentru realizarea unui important proiect de tunel sub muntele Șipka.
Implicarea firmelor în proiecte de infrastructură
Conform unor surse, o companie numită „Infra Expert”, parte a consorțiului menționat, ar avea legături cu un antreprenor cunoscut în domeniu. Deși acesta neagă orice asociere directă cu firma respectivă, datele din Registrul Comerțului indică un alt proprietar. Cu toate acestea, în consiliul de administrație se află o persoană care a fost implicată și în activitățile unei alte companii de construcții, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la relațiile dintre aceste entități.
Colaborări suspecte în branșă
În plus, „Infra Expert” colaborează cu o firmă din orașul Ruse, denumită „Pătinjeninering”, și în consiliul său de administrație se regăsește un fost director al agenției rutiere din perioada de guvernare anterioară. Proprietarul de drept al „Pătinjeninering” este un antreprenor care deține și alte companii de construcții, unele dintre ele având legături cu persoana menționată anterior.
Legături de afaceri între companiile de drumuri
De asemenea, compania „European Roads” poate fi văzută ca fiind asociată cu „Groma Hold”, având în vedere că acționarul majoritar al „European Roads” este o persoană care are un fiu ce conduce „Groma”. Aceste conexiuni între diferite firme din domeniul construcțiilor ridică întrebări despre transparența proceselor de licitație și despre posibilele influențe reciproce în cadrul branșei.