Martín Winterkorn, fostul director executiv al Volkswagen, în fața instanței pentru fraudă și manipulare
Fostul director executiv al Volkswagen, Martin Winterkorn, a fost judecat marți, fiind acuzat de fraudă, manipulare a pieței și sperjur, la aproape nouă ani după ce s-a descoperit că producătorul auto german a falsificat testele de emisii poluante pentru vehiculele sale. Aceasta a fost o situație care a zguduit întreaga industrie auto.
În 2015, Martin Winterkorn ocupa funcția de director executiv al Volkswagen când scandalul a ieșit la iveală. Compania a fost acuzată că a manipulat intenționat testele oficiale de emisii, creând vehicule care puteau trece testele de laborator, dar care în realitate emiteau poluare ilegală în timpul utilizării normale.
Neagă acuzațiile
În cadrul procesului, Winterkorn a contestat acuzațiile aduse împotriva sa. Avocații săi au declarat că „clientul nostru nu a fraudat și nu a prejudiciat pe nimeni, nu a lăsat intenționat piața de capital în întuneric pentru a afecta investitorii și a spus adevărul în fața comisiei de anchetă”.
Scandalul „dieselgate” și impactul său
Scandalul cunoscut sub numele de „dieselgate” a fost dezvăluit în septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului din SUA a acuzat Volkswagen că a instalat un software ilegal pe vehiculele sale cu motoare diesel. Această situație a devenit unul dintre cele mai mari scandaluri corporative din istoria Germaniei, generând un impuls politic semnificativ în favoarea vehiculelor electrice la nivel global.
Winterkorn este acuzat că a înșelat clienții, acționarii Volkswagen și politicienii germani. Dacă va fi găsit vinovat, bărbatul în vârstă de 77 de ani ar putea primi o pedeapsă de până la 10 ani de închisoare.
Originea scandalului
Scandalul a avut la bază încercările Volkswagen de a-și crește vânzările în America de Nord, în special în segmentul vehiculelor diesel, promovându-le ca „diesel-uri curate”. Totuși, realitatea era că aceste mașini nu respectau standardele de emisii. Compania se confrunta cu dificultăți în a face motoarele să se conformeze cerințelor stricte din SUA, în timp ce menținea performanțele și fiabilitatea acestora.
Dispozitivele de invalidare și consecințele
Inginerii Volkswagen au dezvoltat așa-numitele „dispozitive de invalidare”, care erau programe software ce activau controlul emisiilor în timpul testelor, dar îl dezactivau în condiții normale de utilizare pentru a îmbunătăți performanța vehiculului. Această escrocherie a fost implementată începând cu 2006, afectând peste nouă milioane de vehicule din Europa și America de Nord, incluzând mărci precum Audi, Porsche, Seat și Skoda.
Volkswagen a fost nevoită să plătească amenzi mari, să recheme vehicule în service și să despăgubească consumatorii, suportând costuri totale ce depășesc 30 de miliarde de euro. Martin Winterkorn, care a fost director executiv din 2007, a demisionat la scurt timp după dezvăluirea scandalului. Deși a fost pus sub acuzare în 2019, procesul său, inițial programat pentru 2021, a fost amânat din cauza problemelor de sănătate.
Scandalul Volkswagen: Acuzații și Procese
Procurorii din Braunschweig, situat în apropierea sediului central al Volkswagen din Wolfsburg, Saxonia Inferioară, l-au acuzat pe Martin Winterkorn, fostul director executiv al companiei, de fraudă. Aceștia susțin că cumpărătorii au fost „înșelați cu privire la caracteristicile” vehiculelor pe care le-au achiziționat, rezultând pierderi colective de sute de milioane de euro din cauza scandalului Dieselgate. În plus, Winterkorn a fost acuzat de manipularea pieței, deoarece nu a informat investitorii despre software-ul de trucare a emisiilor, deși era conștient de existența acestuia.
O altă acuzație a fost adusă de biroul procurorului din Berlin, care susține că Winterkorn a depus mărturie falsă în fața unei comisii parlamentare ce investiga scandalul în anul 2017.
Acuzații împotriva altor lideri Volkswagen
Printre cei acuzați se numără și președintele Volkswagen, Hans Dieter Poetsch, și fostul șef al mărcii, Herbert Diess, care au fost acuzați de manipularea pieței. Cu toate acestea, aceste acuzații au fost retrase după ce compania a acceptat să plătească o amendă de 9 milioane de euro.
Rupert Stadler, fostul director executiv al Audi, a fost sancționat cu o amendă de 1,1 milioane de euro și o pedeapsă de 21 de luni de închisoare cu suspendare, după ce a recunoscut că a comis fraudă prin neglijență în legătură cu implicarea sa în scandal.
Toți aceștia au fost inculpați în Germania. În contrast, fostul inginer Oliver Schmidt, care a ocupat funcții de conducere în cadrul companiei atât în Germania, cât și în Statele Unite, a fost judecat de instanțele americane. El a fost condamnat la șapte ani de închisoare în 2017, dar a fost eliberat în 2021.
Martin Winterkorn a plătit deja 11 milioane de euro fostei sale companii ca parte a unei înțelegeri legate de scandalul Dieselgate.