Acest programul fanion de lansare în spațiu va avea aproximativ 54 de misiuni până în 2029 în ordine de sarcini treptate, a anunțat biroului Comandamentului Sistemelor Spațiale.
SpaceX, care a primit 28 dintre misiuni, a câștigat un contract de 5,9 miliarde de dolari. ULA, societate joint-venture a Boeing și Lockheed Martin, a câștigat un contract de 5,3 miliarde de dolari pentru 19 misiuni. Blue Origin a primit șapte misiuni în valoare totală de 2,3 miliarde de dolari, care vor fi lansate mai târziu.
Reuters a a anunțat anterior că SpaceX și ULA au fost selectate pentru a câștiga contractele.
Programul de lansare de sateliți, care este cea mai competitivă și mai profitabilp acțiune spațială din SUA, susține efectiv că aceste companii sunt cele mai capabile furnizoare de rachete din SUA, deși racheta New Glenn de la Blue Origin a fost lansată o dată în ianuarie și are mai puțină experiență decât rachetele SpaceX și ULA.
SpaceX, cu racheta Falcon 9, este cea mai activă companie spațială din lume în privinșa lansărilor de rachete spațiale. Firma a lansat zeci de misiuni spațiale militare în ultimii ani. Compania a spus că va folosi Falcon 9 și mai puternicul său Falcon Heavy, care conține trei nuclee Falcon legate împreună, pentru misiunile de Faza 3.
Noua rachetă Vulcan a ULA a avut primele două lansări anul trecut. Pentagonul l-a certificat pe Vulcan pentru misiuni de securitate națională în această lună, după luni de analiză a unui accident cu motoarele sale solide de rachetă în timpul unuia dintre zborurile sale.
Contracetele fac parte din faza a treia a programului „Lane 2”, care conține cele mai dificile și costisitoare misiuni ale Pentagonului, implicând o varietate de orbite complexe în jurul Pământului, pentru care vor concura doar companiile spațiale de top din SUA, care au cea mai mare experiență.
SpaceX, conform a două persoane familiarizate cu planurile, va primi marea majoritate a misiunilor comandate de Forța Spațială în primul an de program. Rata de lansare a companiei cu Falcon 9 este mult mai mare decât cea a ULA și Blue Origin.
CEO-ul SpaceX, Musk, un angajat special al guvernului și aliat apropiat al președintelui Donald Trump, a exercitat o influență enormă asupra guvernului SUA, de la reducerea agențiilor federale, în efortul său de a eficientiza Guvernul, până la impunerea oamenilor săi în fruntea agențiile federale care supraveghează contracte guvernamentale de miliarde de dolari acordate către SpaceX.
Contracetele câștigate vineri au venit după ani de pregătiri. Este o a treia fază a unui program care reglementează modul în care Departamentul de Apărare al SUA achiziționează curse în spațiu pentru sateliții săi militari și de informații, un domeniu profitabil al achizițiilor guvernamentale, cândva dominat de compania mixtă Boeing și Lockheed Martin, United Launch Alliance.
SpaceX a crescut în ultimul deceniu pentru a deveni un jucător dominant de lansare. Rachetele sale reutilizabile Falcon 9 oferă o capacitate de reducere a costurilor pe care rivalii săi au întârziat să se egaleze, făcând din companie un furnizor cheie pentru Pentagon, care se bazează tot mai mult pe ea pentru informații militare bazate pe satelit.
Într-o fază anterioară a programului de lansare de securitate națională, Faza 2, SpaceX a câștigat 40% din misiuni, în timp ce ULA a obținut 60%, reprezentând peste 6 miliarde de dolari în misiuni combinate.
Unele misiuni atribuite inițial ULA în cadrul Fazei 2 au trebuit să fie transferate la SpaceX din cauza întârzierilor de dezvoltare cu racheta Vulcan a ULA, care i-a frustrat pe oficialii Pentagonului.
„Suntem foarte încântați că ni se acordă 40% din achizițiile fazei 3”, a declarat directorul general al ULA, Tory Bruno, într-un comunicat. „Vulcan este alegerea potrivită pentru misiunile spațiale critice de securitate națională și este singura rachetă de astăzi concepută pentru a satisface toate cerințele nevoilor de lansare spațială a națiunii noastre.”
Odată cu SpaceX devenind un câștigător dominant al programului, Musk a dat totuși un atac la rivalii SpaceX pe X, platforma sa de socializare.
„Câștigând 60% din misiuni poate părea mult, dar realitatea este că toți concurenții SpaceX la un loc nu pot livra în prezent celelalte 40%! Sper că vor reuși, dar nu sunt încă acolo”, a spus el.