Conflicte între guvernul italian și Stellantis privind investițiile în producția de baterii
Ministrul italian al industriei, Adolfo Urso, a declarat în cadrul unei conferințe desfășurate la Rimini pe 22 august că așteaptă un „confirmare fermă” din partea Stellantis cu privire la planurile companiei de a construi o fabrică de baterii în Italia, și că aceasta ar trebui să sosească „în câteva ore”. Urso a amenințat că, dacă Stellantis „nu va răspunde în termen scurt”, guvernul va redirecționa fondurile publice planificate către un alt proiect, ceea ce evidențiază o escaladare a tensiunilor dintre companie și coaliția guvernamentală din Roma.
„Este responsabilitatea Stellantis să revitalizeze sectorul auto din Italia, iar noi am așteptat prea mult pentru un răspuns. Guvernul și-a îndeplinit obligațiile, dar Stellantis nu a făcut la fel”, a adăugat Urso în timpul întâlnirii anuale pentru prietenia între popoare, un forum de nivel înalt al comunității catolice din Rimini.
Ministrul a subliniat că Stellantis nu a reușit să producă cele un milion de automobile promise în Italia. În plus față de întârzierea în construirea așa-numitei „gigafabrici” – un termen general pentru fabrici care produc componente și produse legate de tehnologiile de electrificare și decarbonizare – el a menționat și alte investiții esențiale. Compania Automotive Cells Company (ACC), creată în 2020 de Stellantis și TotalEnergies, care este cel mai mare investitor italian, avea planuri pentru construirea a trei gigafabrici în Europa. Totuși, la începutul acestui an, ACC a anunțat că își suspendă activitățile pentru două dintre acestea – în Italia și Germania – din cauza unei cereri scăzute pentru automobile electrice.
Planul ACC pentru gigafabrica din Italia se baza pe transformarea fabricii Stellantis de producție a motoarelor din Termoli, necesitând investiții totale de aproximativ 2 miliarde de euro, inclusiv 370 milioane de euro din fondurile Uniunii Europene pentru recuperare post-pandemică. Pe 22 august, Stellantis a anunțat că ACC lucrează în prezent la îmbunătățirea site-ului din Termoli, precum și în Germania, „pentru a introduce o nouă tehnologie de producție a celulelor și modulelor, adaptată evoluției pieței”. Între timp, compania a luat decizii pentru a crește producția de componente pentru motoare hibride în fabrică.
Gigafabrica din Termoli era planificată să devină operațională în 2026. ACC, al cărei acționari includ și Mercedes și TotalEnergies, a anunțat că va confirma programul său industrial și de construcție până la sfârșitul acestui an sau la începutul lui 2025. Urso, care nu pierde ocazia de a critica Stellantis – singurul mare producător de automobile din Italia pentru că nu produce suficiente mașini în țară – a menționat că va evalua cum să sprijine proiectul gigafabricii din Termoli cu alte fonduri publice, dacă Stellantis va confirma planurile sale ulterior.
Nesiguranța din partea Romei se extinde însă dincolo de investiții. În acest an, guvernul a intrat în conflict cu Stellantis în două cazuri de marketing, acuzând compania că a înșelat consumatorii prin promovarea automobilelor ca fiind complet italiene, în timp ce acestea erau produse în străinătate. În aprilie, cabinetul de coaliție al premierului Giorgia Meloni a intervenit pentru a împiedica Stellantis să folosească numele „Milano” pentru un nou model Alfa Romeo fabricat în Polonia, argumentând că…
Controversa Originilor Automobilului Fiat Topolino
Este considerat o înșelăciune să se asocieze o mașină cu un oraș din Italia, având în vedere că aceasta a fost fabricată în afara țării. În luna iunie, după ce a confiscat sute de vehicule, un judecător italian a emis o ordonanță temporară, afirmând că modelul electric Fiat Topolino, fabricat în Maroc, a indus clienții în eroare cu privire la originea sa. Aceasta s-a realizat prin utilizarea unor autocolante cu steagul italian și cu denumirile „Topolino” și „Topolino dolcevita”, care, conform deciziei instanței, sugerează produse fabricate în Italia.
Criticile acerbe venite din partea Romei sunt, în parte, datorate faptului că Stellantis, rezultatul fuziunii dintre Fiat Chrysler și grupul francez PSA, reprezintă ultimul mare producător de automobile care își desfășoară activitatea în Italia. Sub umbrela sa se află aproape toate mărcile auto din istoria italiană, inclusiv Fiat, Alfa Romeo, Lancia și Maserati. Singurele excepții sunt Lamborghini, care este deținută în prezent de grupul german Audi, și Ferrari, care a reușit să își păstreze independența.