Uniunea Europeană a amendat Apple și Meta cu suma combinată de 700 de milioane de euro (aproximativ 800 de milioane de dolari) pentru încălcarea Actului privind piețele digitale (DMA) al blocului, prima dată când sancțiuni sunt emise în conformitate cu noua reglementare concepută pentru a controla puterea companiilor Big Tech.
Apple a primit o amendă de 500 de milioane de euro (570 de milioane de dolari) pentru restricționarea modului în care dezvoltatorii de aplicații comunică cu utilizatorii despre vânzările și ofertele alternative.
Meta a fost amendată cu 200 de milioane de euro (aproximativ 230 de milioane de dolari) pentru modelul său controversat “plătește sau dă consimțământ”, care obligă utilizatorii din UE să plătească pentru accesul fără reclame la Facebook și Instagram sau să consimtă la publicitate țintită.
Amenzile vin în urma unei investigații de un an a Comisiei Europene, organismul executiv al UE, pentru a verifica dacă companiile respectă DMA, care a intrat în vigoare anul trecut.
Împreună cu amenda, Apple a primit o ordonanță de încetare și desistare care îi cere să facă mai multe modificări la operațiunile sale App Store până la sfârșitul lunii iunie. Dacă compania nu respectă, Comisia poate impune penalități zilnice pentru încălcările continue.
Oficialii analizează și modificările introduse de Meta la sfârșitul anului trecut pentru a evalua dacă noul său model respectă acum reglementarea.
Comisia a subliniat că amenzile de miercuri sunt de natură procedurală și sunt mult mai mici decât penalitățile emise anterior în conformitate cu regulile antitrust ale UE, care au ca scop încurajarea concurenței și desființarea companiilor pe care le consideră monopoliste pe piața unică.
Anul trecut, Apple a fost amendată cu 1,8 miliarde de euro (2,05 miliarde de dolari) pentru abuzul de poziție dominantă în streamingul muzical, în timp ce Meta a fost amendată cu 797 de milioane de euro (909 milioane de dolari) pentru promovarea serviciului său de anunțuri clasificate pe platformele sale de social media.
Dar continuarea aplicării regulamentelor riscă să escaladeze tensiunile cu Washingtonul, unde președintele Donald Trump a amenințat anterior cu tarife suplimentare împotriva țărilor care penalizează companiile americane.
În februarie, Casa Albă a avertizat că va lua în considerare măsuri de represalii în răspuns la reglementările digitale ale blocului, care includ DMA și Actul privind serviciile digitale, o lege care vizează dezinformarea online.
Dar în interiorul SUA, presiunea asupra Big Tech crește și ea. Meta este în prezent în proces pentru acuzațiile că a împiedicat concurența prin achizițiile sale, ceea ce ar putea să o determine să vândă Instagram și WhatsApp.
Apple și Amazon se confruntă și ele cu procese antitrust, în timp ce Google a suferit două înfrângeri majore în ultimul an din cauza dominanței sale în căutarea pe internet și publicitatea digitală.
Meta a declarat că va face apel la decizia Comisiei Europene, descriind-o ca pe un atac țintit asupra companiilor americane.