Finalizarea podului peste râul Chenab, un proiect de infrastructură major pentru India
Construirea podului peste râul Chenab, situat în cartierul Reasi din Jammu, a durat mai bine de 20 de ani, un proiect esențial pentru infrastructura feroviară a Indiei. Acest pod este cu 35 de metri mai înalt decât Turnul Eiffel, iar primul tren va circula în curând între regiunile Bakal și Kauri.
Importanța podului pentru transportul în Jammu și Kashmir
Podul face parte dintr-o linie feroviară de 272 de kilometri care va traversa Jammu și va ajunge în cele din urmă în valea Kashmir, deși nu există încă un program precis pentru finalizare. În prezent, legătura rutieră cu valea Kashmir este adesea întreruptă în timpul iernii, când ninsorile abundente blochează autostrada din Jammu.
Experții susțin că noua linie feroviară va oferi Indiei un avantaj strategic în acest regiune problematică de la graniță. Regiunea himalayană Kashmir a fost un punct de tensiune între India și Pakistan de-decadelor. Cele două țări, dotate cu arme nucleare, au purtat două războaie pentru acest teritoriu după independența din 1947. Ambele state revendică integral Kashmirul, dar controlează doar părți din acesta.
Impactul asupra securității și controlului în regiune
Un conflict armat împotriva administrației din Delhi în regiunea controlată de India a avut loc din 1989, provocând mii de victime și generând o prezență militară semnificativă în zonă. Potrivit lui Girdhar Rajagopalan, director adjunct al Afcons Infrastructure, compania care a construit podul, acesta va facilita transportul personalului militar și echipamentului pe tot parcursul anului către regiunile de frontieră.
Șruti Pandalay, expert în probleme strategice, a menționat că acest proiect va ajuta India să gestioneze mai eficient orice provocare din partea Pakistanului și Chinei, cu care are relații tensionate la granițele de vest și nord.
Opiniile locale despre proiect
La fața locului, opiniile despre acest proiect sunt mixte. Anumiți locuitori, care au dorit să rămână anonimi, au declarat că acest demers va îmbunătăți cu siguranță legăturile de transport, beneficiind astfel comunitatea locală. Totuși, există și temeri că acesta ar putea reprezenta un mod prin care guvernul indian să exercite un control mai mare asupra regiunii.
Linia feroviară face parte dintr-o expansiune mai amplă a infrastructurii, care include peste 50 de alte proiecte de autostrăzi, feronarie și energie, sub conducerea guvernului prim-ministrului Narendra Modi. Aceasta a dus la revocarea statutului special al Jammu și Kashmir și la divizarea regiunii în două teritorii administrate federal în 2019, un demers controversat care a generat un val de nemulțumiri în zonă.
Provocările întâmpinate în construcția podului
Construirea podului Chenab a fost aprobată în 2003, dar s-a confruntat cu întârzieri și termene limită ratate din cauza topografiei dificile a regiunii, a problemelor de siguranță și a litigiilor. Inginerii care lucrau la proiect au fost nevoiți să ajungă la locul de muncă pe jos sau cu măgarii în etapele inițiale ale construcției. Himalaya este un lanț montan tânăr, iar caracteristicile sale geotehnice nu sunt încă complet înțelese.
Podul se află într-o zonă cu risc seismic ridicat, iar căile ferate indiene au efectuat studii extinse pentru a modifica designul și arcurile podului, asigurându-se că acesta poate rezista provocărilor naturale.
Provocări și oportunități pentru dezvoltarea infrastructurii în Kashmir
Marea provocare a construcției unui nou pod în Kashmir a fost capacitatea de a rezista la viteze simulate ale vântului de până la 266 km/h. Logistica a reprezentat un alt obstacol semnificativ, având în vedere inaccesibilitatea zonei și drumurile înguste. Multe dintre componentele podului au fost construite și fabricate la fața locului, a declarat un expert în domeniu.
În plus față de complexitățile ingineriei, a fost necesară proiectarea unei structuri rezistente la explozie. Compania Afcons susține că podul este capabil să reziste la o explozie de până la 40 kg de trinitrotoluen (TNT), iar trenurile vor continua să circule, chiar dacă la viteze reduse, în caz de daune sau în cazul în care un stâlp ar fi avariat. Experții afirmă că asigurarea conectivității în orice condiții meteorologice cu valea Kashmir ar putea oferi un impuls economic esențial pentru regiune.
Conectivitatea precară pe timpul iernii reprezintă o problemă gravă pentru afacerile din vale, care depind în mare măsură de agricultură. Potrivit unui studiu realizat de un think tank, șapte din zece locuitori ai Kashmirului trăiesc din cultivarea fructelor perisabile. Ubaid Shah, proprietar al uneia dintre cele mai mari instalații de refrigerare din Kashmir, situată în districtul Pulwama, a declarat că impactul noului sistem feroviar ar putea fi „îngrijorător de mare”. În prezent, majoritatea prunelor și merelor stocate în instalația sa sunt destinate piețelor din regiunile nordice, precum Haryana, Punjab și Delhi. Noua linie ferată le va oferi fermierilor acces la piața din sudul Indiei, ceea ce ar putea contribui la creșterea veniturilor acestora, a adăugat el.
Cu toate acestea, fără o conectivitate mai bună pe ultima milă, el nu se așteaptă la o tranziție rapidă către transportul pe calea ferată. „Cea mai apropiată gară este la 50 km distanță. Va trebui mai întâi să trimitem produsele la gară, apoi să le descărcăm și să le reîncărcăm pe tren. Acest proces necesită mult timp și efort. În cazul produselor perisabile, trebuie să încercăm să reducem acest timp”, a explicat domnul Shah.
Proiectul este, de asemenea, așteptat să crească veniturile din turism în regiune. Atracțiile turistice majore din Kashmir au înregistrat recent o creștere a numărului de vizitatori, în ciuda izolării zonei. O linie ferată directă între Jammu și Srinagar nu doar că va fi mai economică, dar va reduce și timpul de călătorie la jumătate, oferind astfel o oportunitate suplimentară pentru turism.
Cu toate acestea, există și provocări semnificative. Kashmir continuă să fie afectat de incidente de violență. O recentă creștere a activităților militante, care pare să se fi mutat din valea Kashmir către regiunea Jammu, mai liniștită, este o sursă de îngrijorare. În luna iunie, nouă pelerini hindusi au fost uciși și zeci au fost răniți, când extremiștii au deschis focul asupra unui autobuz în Reasi, unde se află podul, într-unul dintre cele mai mortale atacuri din ultimii ani. Au avut loc și alte atacuri împotriva armatei și civililor. Experții subliniază că astfel de incidente amintesc de fragilitatea păcii în această zonă și că, fără stabilitate, proiectele de conectivitate ar putea să nu fie suficiente pentru a revitaliza economia regiunii.