Problemele bugetare ale Bulgariei se agravează
Conform celor mai recente date fiscale furnizate de Ministerul Finanțelor pentru luna august 2024, situația bugetară a Bulgariei se deteriorează, ceea ce ridică numeroase întrebări cu privire la evoluția indicatorilor fiscali până la sfârșitul anului și la posibilitatea de a reduce deficitul bugetar sub 3% din PIB. Există riscul ca soldul bugetar, nu doar criteriul inflaționist, să devină un factor suplimentar care limitează șansele Bulgariei de a adera la zona euro în viitor.
Cauzele creșterii deficitului bugetar
Principala cauză a creșterii deficitului bugetar este creșterea rapidă a cheltuielilor sociale, în special a pensiilor, care au fost majorate în luna iulie, precum și creșterea salariilor în sectoare publice esențiale. Acest avans al cheltuielilor nu este însoțit de o creștere similară a veniturilor, iar veniturile fiscale au început să stagneze. De asemenea, veniturile din dividendele companiilor de stat sunt mai mici în acest an, în principal din cauza neplății dividendelor de către „BEH” EAD pentru anul fiscal 2023. În plus, execuția programului de capital al guvernului se accelerează, ceea ce duce la o creștere a cheltuielilor de capital în cadrul programului fiscal consolidat, exercitând o presiune considerabilă asupra cheltuielilor bugetare.
Incertitudinea privind obținerea fondurilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de la Comisia Europeană, necesare pentru acoperirea cheltuielilor deja efectuate pentru proiectele cu finanțare națională, adaugă un risc suplimentar la această situație.
Consecințele deficitului bugetar
Deficitul bugetar excesiv reprezintă o problemă din mai multe perspective. Dintr-o perspectivă fiscală, acesta indică o intervenție a statului în economie prin expansiunea ofertei monetare. Totuși, această expansiune ar trebui să aibă un rol stabilizator, opus ciclului economic. Ministerul Finanțelor, ca de obicei, nu evaluează în mod constant poziția fiscală în raport cu ciclul economic, ceea ce sugerează că mărimea deficitului bugetar este o mărime aleatorie, nu parte a unei politici anticyclică bine gândite și implementate.
În plus, un deficit sub 3% din PIB este unul dintre criteriile necesare pentru aderarea la zona euro, iar nerespectarea acestuia închide ușa Bulgariei pentru integrarea în acest spațiu. În ultimele luni, toți analiștii și politicienii s-au concentrat în principal pe criteriul inflaționist, dar deficitul bugetar poate deveni un obstacol semnificativ.
Perspectivele viitoare
Accumulația de deficite în timp duce inevitabil la o creștere a datoriei publice, gestionarea căreia devine din ce în ce mai costisitoare, sporind riscurile economice. Este important de menționat că un deficit peste 3% din PIB constituie o încălcare directă a legii finanțelor publice și a regulilor fiscale incluse în aceasta. Din păcate, lipsa de sancțiuni în cadrul acestei legi face ca respectarea ei să fie extrem de dorită, dar greu de implementat.
Criza politică actuală și alegerile viitoare, cu rezultate incerte, în special în ceea ce privește stabilitatea guvernului, complică și mai mult gestionarea cheltuielilor și limitarea deficitului. Fără un angajament serios față de managementul fiscal în viitorul apropiat, va fi o provocare să controlăm expansiunea și riscurile asociate acesteia.